Zobrazit minimální záznam

Nervous system: Upper secondary school textbooks content analysis and development of a conceptual test
dc.contributor.advisorJanštová, Vanda
dc.creatorSpurný, Jakub
dc.date.accessioned2024-11-29T05:22:39Z
dc.date.available2024-11-29T05:22:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194554
dc.description.abstractKonceptuální rámec a k němu navržený konceptuální test představují klíčové nástroje pro efektivní výuku na všech úrovních vzdělávání. V oblasti neurobiologie, oboru, který se neustále vyvíjí, je jejich význam obzvláště patrný. Aktualizace výukových materiálů podle nejnovějších vědeckých poznatků je nezbytná pro zajištění relevantních a přesných informací. Tato práce se zaměřuje na překlad konceptuálního rámce pro výuku nervové soustavy na středních školách od autorů Kvello & Gericke (2021) pomocí TRAPD metody. Na základě vybraných konceptů (4-14) tohoto rámce byl vytvořen konceptuální test pro střední školy, aby se měřila úroveň porozumění neurologických principů a procesů. První testování na 155 žácích gymnázií a zdravotnických škol vedlo k revizi některých otázek (přeformulování, smazání). Upravená verze byla konzultována s profesorem Pålem Kvellem a MUDr. Kamilou Procházkovou a následně testována na 761 žácích, z toho u 293 žáků proběhl test v uspořádání pre-test a post-test. Analýza dat potvrdila, že finální verze testu má uspokojivé parametry, a umožnila identifikovat faktory ovlivňující výsledné skóre žáků. Konceptuální rámec byl dále použit k obsahové analýze 9 středoškolských učebnic a souhrnů gymnaziální látky, přičemž se ukázalo, že jsou v nich nejvíce zastoupené anatomické koncepty,...cs_CZ
dc.description.abstractA conceptual framework, along with its accompanying conceptual inventory, represents a cornerstone for effective teaching at all levels of education. In the continually evolving field of neurobiology, their significance is particularly evident. Updating teaching materials in line with the latest scientific findings is essential to ensure the delivery of relevant and accurate information. This study focuses on translating the conceptual framework for teaching the nervous system in high schools, developed by Kvello & Gericke (2021), using the TRAPD method. Based on selected concepts (4-14) from this framework, a conceptual inventory for upper secondary school students was created to measure their understanding of neurological principles and processes. Initial testing on 155 students from upper secondary schools and medical high schools led to the revision of several test items (reformulation, deletion). The revised version was consulted with Professor Pål Kvello and MUDr. Kamila Procházková, and subsequently tested on 761 students, of which 293 students participated in a pre-test and post-test design. Data analysis confirmed that the final version of the test had satisfactory parameters and allowed for the identification of factors influencing students' final scores. The conceptual framework was...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectNervous systemen_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.subjectupper secondary schoolen_US
dc.subjectconceptual testen_US
dc.subjectNervová soustavacs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectkonceptuální testcs_CZ
dc.titleNervová soustava: Obsahová analýza středoškolských učebnic a tvorba konceptuálního testucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-17
dc.description.departmentDepartment of Biology Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId249885
dc.title.translatedNervous system: Upper secondary school textbooks content analysis and development of a conceptual testen_US
dc.contributor.refereePražáková, Martina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Biology Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csKonceptuální rámec a k němu navržený konceptuální test představují klíčové nástroje pro efektivní výuku na všech úrovních vzdělávání. V oblasti neurobiologie, oboru, který se neustále vyvíjí, je jejich význam obzvláště patrný. Aktualizace výukových materiálů podle nejnovějších vědeckých poznatků je nezbytná pro zajištění relevantních a přesných informací. Tato práce se zaměřuje na překlad konceptuálního rámce pro výuku nervové soustavy na středních školách od autorů Kvello & Gericke (2021) pomocí TRAPD metody. Na základě vybraných konceptů (4-14) tohoto rámce byl vytvořen konceptuální test pro střední školy, aby se měřila úroveň porozumění neurologických principů a procesů. První testování na 155 žácích gymnázií a zdravotnických škol vedlo k revizi některých otázek (přeformulování, smazání). Upravená verze byla konzultována s profesorem Pålem Kvellem a MUDr. Kamilou Procházkovou a následně testována na 761 žácích, z toho u 293 žáků proběhl test v uspořádání pre-test a post-test. Analýza dat potvrdila, že finální verze testu má uspokojivé parametry, a umožnila identifikovat faktory ovlivňující výsledné skóre žáků. Konceptuální rámec byl dále použit k obsahové analýze 9 středoškolských učebnic a souhrnů gymnaziální látky, přičemž se ukázalo, že jsou v nich nejvíce zastoupené anatomické koncepty,...cs_CZ
uk.abstract.enA conceptual framework, along with its accompanying conceptual inventory, represents a cornerstone for effective teaching at all levels of education. In the continually evolving field of neurobiology, their significance is particularly evident. Updating teaching materials in line with the latest scientific findings is essential to ensure the delivery of relevant and accurate information. This study focuses on translating the conceptual framework for teaching the nervous system in high schools, developed by Kvello & Gericke (2021), using the TRAPD method. Based on selected concepts (4-14) from this framework, a conceptual inventory for upper secondary school students was created to measure their understanding of neurological principles and processes. Initial testing on 155 students from upper secondary schools and medical high schools led to the revision of several test items (reformulation, deletion). The revised version was consulted with Professor Pål Kvello and MUDr. Kamila Procházková, and subsequently tested on 761 students, of which 293 students participated in a pre-test and post-test design. Data analysis confirmed that the final version of the test had satisfactory parameters and allowed for the identification of factors influencing students' final scores. The conceptual framework was...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV