Potřeby dospívajících dle metod nenásilné komunikace a jejich naplňování ve školním prostředí
Nonviolent Communication Needs of Adolescents and their Fulfilment in the School Environment
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194612Identifikátory
SIS: 261217
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gillernová, Ilona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dospívající|potřeby|nenásilná komunikace|NVC|školní prostředí|ohniskové skupinyKlíčová slova (anglicky)
adolescents|needs|nonviolent communication|NVC|school environment|focus groupsTato práce se zabývá konceptem nenásilné komunikace (Nonviolent Communication; NVC), konkrétně pak potřebami dospívajících ve školním prostředí, které dosud byly zkoumány zejména v souvislosti s rozvojem empatie a ve školním prostředí pak s efektivitou učení a motivací. Ve snaze přispět k lepšímu well-beingu studentstva staršího školního věku se výzkumná část zaměřuje na hlubší porozumění potřebám specifickým pro tuto věkovou skupinu. Cílem práce bylo identifikovat oblasti potřeb aktivních u dospívajících ve školním prostředí. Data byla sbírána metodou ohniskových skupin, uskutečnily se tři skupiny s celkovým počtem deseti respondentů. Realizované ohniskové skupiny byly strukturovány dle předpokladů NVC - přítomné potřeby byly zjišťovány na základě emočně výrazných situací, které studentstvo ve školním prostředí zažívá. Pomocí tematické analýzy bylo identifikováno šest skupin potřeb aktivních u dospívajících z osmých ročníků dvou základních škol: bezpečný prostor, vzájemná provázanost, seberealizace, autonomie, hédonismus a péče o tělo. Výsledky studie prohlubují porozumění potřebám důležitým specificky pro dospívající ve školním prostředí, mohou tak přispět k efektivnější péči a podpoře této skupiny.
This thesis explores the concept of Nonviolent Communication (NVC), specifically the needs of adolescents in school environment, which have so far been investigated mainly in relation to the development of empathy, in the school environment in relation to learning efficacy and motivation. In an effort to contribute to the well-being of older school-aged students, the research section focuses on a deeper understanding of the needs specific to this age group. The aim of this thesis was to identify areas of needs that are active in adolescents in the school environment. Data was collected using the focus group method, three focus groups were conducted with a total of ten respondents. The performed focus groups were structured according to the assumptions of the NVC - the needs present were identified based on emotionally salient situations experienced by the students in the school environment. Using thematic analysis, six clusters of needs were identified as active among adolescents in eighth grade in two elementary schools: safe space, interdependence, self-realization, autonomy, hedonism, and body care. The results of the study deepen the understanding of the needs specifically important to adolescents in the school setting and may contribute to more effective care and support for this group.