dc.contributor.advisor | Urban, Kamila | |
dc.creator | Bohuslavová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T09:28:08Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T09:28:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194612 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá konceptem nenásilné komunikace (Nonviolent Communication; NVC), konkrétně pak potřebami dospívajících ve školním prostředí, které dosud byly zkoumány zejména v souvislosti s rozvojem empatie a ve školním prostředí pak s efektivitou učení a motivací. Ve snaze přispět k lepšímu well-beingu studentstva staršího školního věku se výzkumná část zaměřuje na hlubší porozumění potřebám specifickým pro tuto věkovou skupinu. Cílem práce bylo identifikovat oblasti potřeb aktivních u dospívajících ve školním prostředí. Data byla sbírána metodou ohniskových skupin, uskutečnily se tři skupiny s celkovým počtem deseti respondentů. Realizované ohniskové skupiny byly strukturovány dle předpokladů NVC - přítomné potřeby byly zjišťovány na základě emočně výrazných situací, které studentstvo ve školním prostředí zažívá. Pomocí tematické analýzy bylo identifikováno šest skupin potřeb aktivních u dospívajících z osmých ročníků dvou základních škol: bezpečný prostor, vzájemná provázanost, seberealizace, autonomie, hédonismus a péče o tělo. Výsledky studie prohlubují porozumění potřebám důležitým specificky pro dospívající ve školním prostředí, mohou tak přispět k efektivnější péči a podpoře této skupiny. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis explores the concept of Nonviolent Communication (NVC), specifically the needs of adolescents in school environment, which have so far been investigated mainly in relation to the development of empathy, in the school environment in relation to learning efficacy and motivation. In an effort to contribute to the well-being of older school-aged students, the research section focuses on a deeper understanding of the needs specific to this age group. The aim of this thesis was to identify areas of needs that are active in adolescents in the school environment. Data was collected using the focus group method, three focus groups were conducted with a total of ten respondents. The performed focus groups were structured according to the assumptions of the NVC - the needs present were identified based on emotionally salient situations experienced by the students in the school environment. Using thematic analysis, six clusters of needs were identified as active among adolescents in eighth grade in two elementary schools: safe space, interdependence, self-realization, autonomy, hedonism, and body care. The results of the study deepen the understanding of the needs specifically important to adolescents in the school setting and may contribute to more effective care and support for this group. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | adolescents|needs|nonviolent communication|NVC|school environment|focus groups | en_US |
dc.subject | dospívající|potřeby|nenásilná komunikace|NVC|školní prostředí|ohniskové skupiny | cs_CZ |
dc.title | Potřeby dospívajících dle metod nenásilné komunikace a jejich naplňování ve školním prostředí | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 261217 | |
dc.title.translated | Nonviolent Communication Needs of Adolescents and their Fulfilment in the School Environment | en_US |
dc.contributor.referee | Gillernová, Ilona | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá konceptem nenásilné komunikace (Nonviolent Communication; NVC), konkrétně pak potřebami dospívajících ve školním prostředí, které dosud byly zkoumány zejména v souvislosti s rozvojem empatie a ve školním prostředí pak s efektivitou učení a motivací. Ve snaze přispět k lepšímu well-beingu studentstva staršího školního věku se výzkumná část zaměřuje na hlubší porozumění potřebám specifickým pro tuto věkovou skupinu. Cílem práce bylo identifikovat oblasti potřeb aktivních u dospívajících ve školním prostředí. Data byla sbírána metodou ohniskových skupin, uskutečnily se tři skupiny s celkovým počtem deseti respondentů. Realizované ohniskové skupiny byly strukturovány dle předpokladů NVC - přítomné potřeby byly zjišťovány na základě emočně výrazných situací, které studentstvo ve školním prostředí zažívá. Pomocí tematické analýzy bylo identifikováno šest skupin potřeb aktivních u dospívajících z osmých ročníků dvou základních škol: bezpečný prostor, vzájemná provázanost, seberealizace, autonomie, hédonismus a péče o tělo. Výsledky studie prohlubují porozumění potřebám důležitým specificky pro dospívající ve školním prostředí, mohou tak přispět k efektivnější péči a podpoře této skupiny. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the concept of Nonviolent Communication (NVC), specifically the needs of adolescents in school environment, which have so far been investigated mainly in relation to the development of empathy, in the school environment in relation to learning efficacy and motivation. In an effort to contribute to the well-being of older school-aged students, the research section focuses on a deeper understanding of the needs specific to this age group. The aim of this thesis was to identify areas of needs that are active in adolescents in the school environment. Data was collected using the focus group method, three focus groups were conducted with a total of ten respondents. The performed focus groups were structured according to the assumptions of the NVC - the needs present were identified based on emotionally salient situations experienced by the students in the school environment. Using thematic analysis, six clusters of needs were identified as active among adolescents in eighth grade in two elementary schools: safe space, interdependence, self-realization, autonomy, hedonism, and body care. The results of the study deepen the understanding of the needs specifically important to adolescents in the school setting and may contribute to more effective care and support for this group. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |