Pohled učitelů základních škol na plánovanou proměnu obsahu vzdělávání
Primary school teachers' perspectives on the planned transformation of educational content
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194624Identifiers
Study Information System: 266907
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
názor učitelů|vzdělávání|vzdělávací systém|vzdělávací politika|strategické cíleKeywords (English)
teachers' opinion|education|educational system|educational policy|strategic goalsBakalářská práce směřuje do oblasti vzdělávací politiky České republiky. Teoretická část je věnována formování strategických cílů českého školství od počátku 21. století až do horizontu let 2030 a dále, především pak probíhající revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen "RVP"). Cílem této práce je zjistit pohled učitelů základních škol na plánovanou proměnu kurikula. Na základě této informace je možné vyvodit, jak přijmou plánovanou reformu, což bude klíčové pro její úspěšnou realizaci. Plánované změny budou po učitelích vyžadovat inovativní přístup ke kurikulu a tím významně zasáhnou do jejich práce. Pro zpracování empirické části byl využit kvalitativní výzkumný design. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů byla získána data, která přispěla k lepšímu porozumění postoji učitelů k plánovaným reformním změnám. Zjištěné poznatky byly předány k zapracování Národnímu pedagogickému institutu (dále jen "NPI") v rámci veřejné konzultace k revidovanému RVP.
This bachelor's thesis examines educational policy in the Czech Republic. The theoretical section outlines the development of strategic goals for Czech education from the early 21st century through to 2030 and beyond, with a particular focus on the ongoing revision of the Framework Educational Program for Primary Education (FEP). The objective of this thesis is to understand primary school teachers' views on the proposed curriculum changes. This insight will help predict their acceptance of the planned reform, which is crucial for its successful implementation. The anticipated changes will necessitate an innovative approach to the curriculum, significantly affecting teachers' work. A qualitative research design was used for the empirical part. Data were gathered through semi-structured interviews, offering a deeper understanding of teachers' attitudes towards the proposed reform changes. The findings were submitted to the National Pedagogical Institute (NPI) as part of the public consultation on the revised FEP.