Devadesátá léta a filmové adaptace klasických britských literárních děl pro děti prismatem konceptu Heritage Movies
The 1990's Film Adaptations of Classic British Children's Literature through the Concept of Heritage Movies
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194645Identifikátory
SIS: 269264
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanzlík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
heritage|nostalgie|kinematografie pro děti|adaptace literárních děl|literatura pro děti|dětství|90. léta|britskost|Velká BritánieKlíčová slova (anglicky)
heritage|nostalgia|children's cinema|literary adaptations|children's literature|childhood|1990s|Britishness|United KingdomTato bakalářská práce se věnuje filmovým a televizním adaptacím britských literárních děl z přelomu 19. a 20. století, které byly uvedeny v 90. letech v britské produkci či koprodukci a kriticky na ně nahlíží skrze prizma heritage movies. To vzniklo již v 80. letech jako reakce levicově smýšlejících kritiků na tehdejší rozmach historických dramat, která dle nich potvrzovala konzervativní vize tehdejší vlády Margaret Thatcher. Práce pak reflektuje proměnu této kritiky, která i v dnešní době v rozvinutější podobě, slouží pro detekování ideologických a restorativně nostalgických tendencí, které se prolínají (nejen) vizuální i literární kulturou s vazbou na historicitu. S tímto se pak pojí další teoretické motivy (britskost, nostalgie v různých podobách, lieux de mémoire), které doplňuje historický kontext zahrnující např. proměnu konceptu dětství, vývoj literatury a kinematografie pro děti nebo subžánru historického filmu, za nějž se adaptace literárních děl dají označit.
This bachelor's thesis examines film and television adaptations of British literary text from the late 19th and early 20th century that were released in the 1990s in British production or co-production and critically examines them through the prism of heritage movies. This prism emerged in the 1980s as a reaction by left-leaning critics to the then-booming historical dramas, which, as they claimed, confirmed the Conservative visions of Margaret Thatcher's government. The thesis then reflects on the transformation of this critique, which, even today in a more developed form, serves to detect the ideological and restorative nostalgic tendencies that interpenetrate (not only) visual and literary culture with a reference to historicity. The thesis also includes other theoretical motifs (Britishness, nostalgia in various forms, lieux de mémoire) that are linked to the theme of heritage culture. These are then complemented by a historical context including, for example, the changing concept of childhood, the development of literature and cinema for children, or the subgenre of historical movies - the adaptations of literary works.