Imunitní systém hrou
Immune System hrough Game
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194668Identifiers
Study Information System: 242841
Collections
- Kvalifikační práce [20091]
Author
Advisor
Referee
Nejedlý, Adam
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
17. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
didaktické hry, střední škola, biologie, imunitní systém, leukocytKeywords (English)
didactic games, high school, biology, the immune system, leukocyteHlavním cílem diplomové práce bylo vytvořit didaktickou hru na téma imunitního systému, která naplňuje konkrétní výchovně-vzdělávací cíle. Hra má posloužit jako výukový materiál do úvodních hodin imunity v druhých ročnících střední školy. Teoretická část je věnována didaktické hře a její efektivnosti a dále se věnuje výuce imunitního systému na středních školách. Praktická část práce se věnuje vytvořením didaktické hry zaměřené na téma imunitního systému a dotazníku, který umožní evaluaci didaktických cílů hry. Didaktická hra byla použita v praxi při výuce biologie na gymnáziu a po jejím odehrání účastníci hry vyplnili dotazník, který ověřoval naplnění didaktických cílů. Analýza dotazníků ukázala edukační efekt. Hlavním výsledkem diplomové práce jsou materiály k didaktické hře.
The main goal of the diploma thesis was to create a didactic game on the topic of the immune system that fulfils specific educational goals. The game is intended to serve as teaching material for the introductory lessons of immunity in the second year of secondary school. The theoretical part is dedicated to the didactic game and its effectiveness, and it is also devoted to the teaching of the immune system in secondary schools. The practical part of the work is devoted to the creation of a didactic game focused on the topic of the immune system and a questionnaire that will enable the evaluation of the didactic goals of the game. The didactic game was used in practice in the teaching of biology at the gymnasium, and after playing it, the game participants filled out a questionnaire that verified the fulfilment of the didactic goals. The analysis of the questionnaires showed an educational effect. The main result of the thesis is materials for the didactic game.