dc.contributor.advisor | Homolková, Kamila | |
dc.creator | Náprstková, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T17:41:11Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T17:41:11Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194689 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku podpory dětí se selektivním mutismem na běžných základních školách. Práce po vzoru několika zahraničních studií věnovaných téže problematice popisuje zkušenosti rodičů a učitelů s podporou dětí se selektivním mutismem, komplikace, kterým učitelé a děti vzhledem k selektivnímu mutismu čelí, a metody, pomocí kterých lze těmto komplikacím předejít či je zmírnit. Výzkum využívá metody dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru. Respondenty dotazníku byli rodiče dětí se selektivním mutismem, které navštěvují první stupeň běžné základní školy, a polostrukturované rozhovory jsme provedli se třemi učitelkami působícími na prvním stupni základní školy, které aktuálně vyučují nebo vyučovaly dítě se selektivním mutismem. Z výzkumu vyplynulo, že adekvátní podpora ze strany učitele a školy může omezit potenciální negativní vliv selektivního mutismu na studijní výsledky dítěte a jeho začlenění do kolektivu, dále že učitelé i rodiče považují za důležitý aspekt podpory jak informovanost učitelů o selektivním mutismu, tak i jejich empatický přístup a že klíčové je rovněž navázání vztahu důvěry a ustavení alternativní formy komunikace. Ukázal se rovněž význam spolupráce a sdílení informací a zkušeností mezi všemi, kteří s dítětem přijdou do kontaktu. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor thesis focuses on the issue of supporting children with selective mutism in mainstream primary schools. Following the example of several foreign studies on the same issue, the thesis describes the experiences of parents and teachers in supporting children with selective mutism, the complications that teachers and children face due to selective mutism, and methods that can be used to prevent or mitigate these complications. The research uses a questionnaire and semi-structured interview method. The respondents to the questionnaire were parents of children with selective mutism who attend the first grade of a mainstream primary school, and semi-structured interviews were conducted with three teachers working in the first grade of a mainstream primary school who currently teach or have taught a child with selective mutism. The research revealed that adequate support from the teacher and the school can reduce the potential negative impact of selective mutism on the child's academic performance and integration into the group, that teachers and parents consider both teachers' awareness of selective mutism and their empathetic approach to be important aspects of support, and that establishing a trusting relationship and an alternative form of communication is also key. The importance of... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | selective mutism|special needs|education | en_US |
dc.subject | selektivní mutismus|speciální potřeby|vzdělávání | cs_CZ |
dc.title | Podpora dětí se selektivním mutismem v českých základních školách | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 270577 | |
dc.title.translated | Support for Children with Selective Mutism in Czech Primary Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Saicová Římalová, Lucie | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Český jazyk a literatura - Germánská a severoevropská studia: Germanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Czech Language and Literature | en_US |
thesis.degree.program | Český jazyk a literatura | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk a literatura - Germánská a severoevropská studia: Germanistika | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Český jazyk a literatura | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Czech Language and Literature | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku podpory dětí se selektivním mutismem na běžných základních školách. Práce po vzoru několika zahraničních studií věnovaných téže problematice popisuje zkušenosti rodičů a učitelů s podporou dětí se selektivním mutismem, komplikace, kterým učitelé a děti vzhledem k selektivnímu mutismu čelí, a metody, pomocí kterých lze těmto komplikacím předejít či je zmírnit. Výzkum využívá metody dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru. Respondenty dotazníku byli rodiče dětí se selektivním mutismem, které navštěvují první stupeň běžné základní školy, a polostrukturované rozhovory jsme provedli se třemi učitelkami působícími na prvním stupni základní školy, které aktuálně vyučují nebo vyučovaly dítě se selektivním mutismem. Z výzkumu vyplynulo, že adekvátní podpora ze strany učitele a školy může omezit potenciální negativní vliv selektivního mutismu na studijní výsledky dítěte a jeho začlenění do kolektivu, dále že učitelé i rodiče považují za důležitý aspekt podpory jak informovanost učitelů o selektivním mutismu, tak i jejich empatický přístup a že klíčové je rovněž navázání vztahu důvěry a ustavení alternativní formy komunikace. Ukázal se rovněž význam spolupráce a sdílení informací a zkušeností mezi všemi, kteří s dítětem přijdou do kontaktu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis focuses on the issue of supporting children with selective mutism in mainstream primary schools. Following the example of several foreign studies on the same issue, the thesis describes the experiences of parents and teachers in supporting children with selective mutism, the complications that teachers and children face due to selective mutism, and methods that can be used to prevent or mitigate these complications. The research uses a questionnaire and semi-structured interview method. The respondents to the questionnaire were parents of children with selective mutism who attend the first grade of a mainstream primary school, and semi-structured interviews were conducted with three teachers working in the first grade of a mainstream primary school who currently teach or have taught a child with selective mutism. The research revealed that adequate support from the teacher and the school can reduce the potential negative impact of selective mutism on the child's academic performance and integration into the group, that teachers and parents consider both teachers' awareness of selective mutism and their empathetic approach to be important aspects of support, and that establishing a trusting relationship and an alternative form of communication is also key. The importance of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |