dc.contributor.advisor | Novotný, Petr | |
dc.creator | Miškovský, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2024-10-08T07:31:01Z | |
dc.date.available | 2024-10-08T07:31:01Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194708 | |
dc.description.abstract | The topic of genetics has long been evaluated as one of the most challenging topics in the teaching of biology. The individual concepts of genetics are often very abstract and difficult to grasp, which leads to the creation of a number of misconceptions. Therefore, as part of my diploma thesis, I decided to create interactive teaching material that could better understand the process of protein formation in our body (proteosynthesis). The result is a game that guides the student through the creation of an enzyme that further stimulates the production of melanin and the creation of a tan on the skin. Thanks to this scenario, the game helps to understand the individual events on the way from DNA to a functional protein, helps to correctly locate and connect them within the cell. The game was later tested on four-year and eight-year high school students using knowledge tests, where students who had the game included in their lessons achieved better results than those who did not play it. Key words: education app, transcription, translation, melanine, genetics, phenotype, genotype, molecular biology,education, biology education | en_US |
dc.description.abstract | Téma genetiky je dlouhodobě vyhodnocováno, jako jedno z nejnáročnějších témat ve výuce biologie. Jednotlivé koncepty genetiky jsou často velmi abstraktní a těžko uchopitelné, což vede k tvorbě řady miskoncepcí. Proto jsem se v rámci své diplomové práce rozhodl vytvořit interaktivní výukový materiál, který by mohl lépe pochopit proces tvorby bílkovin v našem těle (proteosyntézu). Výsledkem je hra, která provede studenta tvorbou enzymu, který dále stimuluje tvorbu melaninu a tím i tvorbu opálení kůže. Díky tomuto scénáři hra napomáhá pochopit jednotlivé děje na cestě od DNA k funkčnímu proteinu, napomáhá je v rámci buňky správně lokalizovat a propojovat mezi sebou. Hra byla posléze otestována na studentech čtyřletého a osmiletého gymnázia pomocí znalostních testů, kde studenti, kteří měli hru zařazenou do výuky, dosahovali lepších výsledků než ti, kteří ji nehráli. Klíčová slova: výuková aplikace, proteosyntéza, transkripce, translace, melanin, fenotyp, genotyp, genetika, molekulární biologie, vzdělávání, výuka biologie | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | cell biology | en_US |
dc.subject | educational application | en_US |
dc.subject | biology education | en_US |
dc.subject | genetics | en_US |
dc.subject | molecular biology | en_US |
dc.subject | proteosynthesis | en_US |
dc.subject | buněčná biologie | cs_CZ |
dc.subject | výuková aplikace | cs_CZ |
dc.subject | výuka biologie | cs_CZ |
dc.subject | genetika | cs_CZ |
dc.subject | molekulární biologie | cs_CZ |
dc.subject | proteosyntéza | cs_CZ |
dc.title | Výuková aplikace Proteosyntéza | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-17 | |
dc.description.department | Department of Biology Education | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 245052 | |
dc.title.translated | Proteosynthesis - educational application | en_US |
dc.contributor.referee | Machová, Markéta | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Biology Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Téma genetiky je dlouhodobě vyhodnocováno, jako jedno z nejnáročnějších témat ve výuce biologie. Jednotlivé koncepty genetiky jsou často velmi abstraktní a těžko uchopitelné, což vede k tvorbě řady miskoncepcí. Proto jsem se v rámci své diplomové práce rozhodl vytvořit interaktivní výukový materiál, který by mohl lépe pochopit proces tvorby bílkovin v našem těle (proteosyntézu). Výsledkem je hra, která provede studenta tvorbou enzymu, který dále stimuluje tvorbu melaninu a tím i tvorbu opálení kůže. Díky tomuto scénáři hra napomáhá pochopit jednotlivé děje na cestě od DNA k funkčnímu proteinu, napomáhá je v rámci buňky správně lokalizovat a propojovat mezi sebou. Hra byla posléze otestována na studentech čtyřletého a osmiletého gymnázia pomocí znalostních testů, kde studenti, kteří měli hru zařazenou do výuky, dosahovali lepších výsledků než ti, kteří ji nehráli. Klíčová slova: výuková aplikace, proteosyntéza, transkripce, translace, melanin, fenotyp, genotyp, genetika, molekulární biologie, vzdělávání, výuka biologie | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of genetics has long been evaluated as one of the most challenging topics in the teaching of biology. The individual concepts of genetics are often very abstract and difficult to grasp, which leads to the creation of a number of misconceptions. Therefore, as part of my diploma thesis, I decided to create interactive teaching material that could better understand the process of protein formation in our body (proteosynthesis). The result is a game that guides the student through the creation of an enzyme that further stimulates the production of melanin and the creation of a tan on the skin. Thanks to this scenario, the game helps to understand the individual events on the way from DNA to a functional protein, helps to correctly locate and connect them within the cell. The game was later tested on four-year and eight-year high school students using knowledge tests, where students who had the game included in their lessons achieved better results than those who did not play it. Key words: education app, transcription, translation, melanine, genetics, phenotype, genotype, molecular biology,education, biology education | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Janštová, Vanda | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |