Zobrazit minimální záznam

Proteosynthesis - educational application
dc.contributor.advisorNovotný, Petr
dc.creatorMiškovský, Jakub
dc.date.accessioned2024-10-08T07:31:01Z
dc.date.available2024-10-08T07:31:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194708
dc.description.abstractThe topic of genetics has long been evaluated as one of the most challenging topics in the teaching of biology. The individual concepts of genetics are often very abstract and difficult to grasp, which leads to the creation of a number of misconceptions. Therefore, as part of my diploma thesis, I decided to create interactive teaching material that could better understand the process of protein formation in our body (proteosynthesis). The result is a game that guides the student through the creation of an enzyme that further stimulates the production of melanin and the creation of a tan on the skin. Thanks to this scenario, the game helps to understand the individual events on the way from DNA to a functional protein, helps to correctly locate and connect them within the cell. The game was later tested on four-year and eight-year high school students using knowledge tests, where students who had the game included in their lessons achieved better results than those who did not play it. Key words: education app, transcription, translation, melanine, genetics, phenotype, genotype, molecular biology,education, biology educationen_US
dc.description.abstractTéma genetiky je dlouhodobě vyhodnocováno, jako jedno z nejnáročnějších témat ve výuce biologie. Jednotlivé koncepty genetiky jsou často velmi abstraktní a těžko uchopitelné, což vede k tvorbě řady miskoncepcí. Proto jsem se v rámci své diplomové práce rozhodl vytvořit interaktivní výukový materiál, který by mohl lépe pochopit proces tvorby bílkovin v našem těle (proteosyntézu). Výsledkem je hra, která provede studenta tvorbou enzymu, který dále stimuluje tvorbu melaninu a tím i tvorbu opálení kůže. Díky tomuto scénáři hra napomáhá pochopit jednotlivé děje na cestě od DNA k funkčnímu proteinu, napomáhá je v rámci buňky správně lokalizovat a propojovat mezi sebou. Hra byla posléze otestována na studentech čtyřletého a osmiletého gymnázia pomocí znalostních testů, kde studenti, kteří měli hru zařazenou do výuky, dosahovali lepších výsledků než ti, kteří ji nehráli. Klíčová slova: výuková aplikace, proteosyntéza, transkripce, translace, melanin, fenotyp, genotyp, genetika, molekulární biologie, vzdělávání, výuka biologiecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectcell biologyen_US
dc.subjecteducational applicationen_US
dc.subjectbiology educationen_US
dc.subjectgeneticsen_US
dc.subjectmolecular biologyen_US
dc.subjectproteosynthesisen_US
dc.subjectbuněčná biologiecs_CZ
dc.subjectvýuková aplikacecs_CZ
dc.subjectvýuka biologiecs_CZ
dc.subjectgenetikacs_CZ
dc.subjectmolekulární biologiecs_CZ
dc.subjectproteosyntézacs_CZ
dc.titleVýuková aplikace Proteosyntézacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-17
dc.description.departmentDepartment of Biology Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245052
dc.title.translatedProteosynthesis - educational applicationen_US
dc.contributor.refereeMachová, Markéta
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Biology Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTéma genetiky je dlouhodobě vyhodnocováno, jako jedno z nejnáročnějších témat ve výuce biologie. Jednotlivé koncepty genetiky jsou často velmi abstraktní a těžko uchopitelné, což vede k tvorbě řady miskoncepcí. Proto jsem se v rámci své diplomové práce rozhodl vytvořit interaktivní výukový materiál, který by mohl lépe pochopit proces tvorby bílkovin v našem těle (proteosyntézu). Výsledkem je hra, která provede studenta tvorbou enzymu, který dále stimuluje tvorbu melaninu a tím i tvorbu opálení kůže. Díky tomuto scénáři hra napomáhá pochopit jednotlivé děje na cestě od DNA k funkčnímu proteinu, napomáhá je v rámci buňky správně lokalizovat a propojovat mezi sebou. Hra byla posléze otestována na studentech čtyřletého a osmiletého gymnázia pomocí znalostních testů, kde studenti, kteří měli hru zařazenou do výuky, dosahovali lepších výsledků než ti, kteří ji nehráli. Klíčová slova: výuková aplikace, proteosyntéza, transkripce, translace, melanin, fenotyp, genotyp, genetika, molekulární biologie, vzdělávání, výuka biologiecs_CZ
uk.abstract.enThe topic of genetics has long been evaluated as one of the most challenging topics in the teaching of biology. The individual concepts of genetics are often very abstract and difficult to grasp, which leads to the creation of a number of misconceptions. Therefore, as part of my diploma thesis, I decided to create interactive teaching material that could better understand the process of protein formation in our body (proteosynthesis). The result is a game that guides the student through the creation of an enzyme that further stimulates the production of melanin and the creation of a tan on the skin. Thanks to this scenario, the game helps to understand the individual events on the way from DNA to a functional protein, helps to correctly locate and connect them within the cell. The game was later tested on four-year and eight-year high school students using knowledge tests, where students who had the game included in their lessons achieved better results than those who did not play it. Key words: education app, transcription, translation, melanine, genetics, phenotype, genotype, molecular biology,education, biology educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantJanštová, Vanda
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV