Kritická média ve středoevropském post-socialistickém prostoru
Critical Media in Post-Socialist Space of Central Europe
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194764Identifikátory
SIS: 257868
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kritická média, post-socialismus, střední Evropa, levice, alternativní média, Visegrádská čtyřka, kapitalismusKlíčová slova (anglicky)
critical media, post-socialism, Central Europe, the Left, alternative media, Visegrad Four, capitalismDiplomová práce se zaměřuje na povahu, praktiky a postavení kritických médií ve Střední Evropě, konkrétně na periodika Deník Alarm, Kapitál, Krytyka Polityczna a Mérce. Tato média, která definoval Christian Fuchs, vytvářejí kritický obsah poukazující na chyby a problémy aktuálního společenského i mediálního systému, čímž posilují jejich demokratickou kondici. Cílem této práce je poskytnout vhled do redakcí kritických médií pomocí kvalitativního výzkumu. Užívám metody etnografického pozorování a hloubkových polostrukturovaných rozhovorů, které mi umožní poznat a následně popsat fungování, pozice a identity kritických médií a také to, jak se redaktoři a redaktorky cítí v novinářských komunitách daných zemích. Hypotézou práce je, že kritická média Visegrádské čtyřky mohou mít kvůli své geografické pozici a socialistické minulosti tohoto prostoru unikátní charakter. U médií se budu snažit zachytit jejich podobné rysy nebo naopak rozdíly a zároveň přihlédnu k tomu, jaká je jejich společenská funkce, a zda vůbec odpovídají teorii kritických médií. Práce vyplňuje mezeru ve výzkumu alternativních médií post-socialistického bloku a přenáší koncept kritických médií do středoevropského regionu, ve kterém tato média mohou čelit většímu množství překážek právě kvůli již uvedeným důvodům - zejména pak v době,...
The thesis focuses on the nature, practices and position of critical media in Central Europe, specifically on the periodicals Deník Alarm, Kapitál, Krytyka Polityczna and Mérce. These media, as defined by Christian Fuchs, produce critical content pointing out the flaws and problems of the current social and media systems, thus strengthening their democratic condition. The aim of this paper is to provide insight into the editorial offices of critical media through qualitative research. I am using the methods of ethnographic observation and in-depth semi-structured interviews to learn about and then also describe the functioning, positions and identities of critical media outlets, as well as how the editors feel within the journalistic communities of the countries in question. The hypothesis of this thesis is that the critical media of the Visegrad Four may have a unique character due to their geographical position and the socialist past of this area. I will try to capture the similarities or, conversely, the differences of the media, while taking into account what their social function is and whether they fit the theory of critical media at all. The thesis fills a gap in research on alternative media of the post-socialist bloc and brings the concept of critical media to the Central European region,...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Datum obhajoby: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Datum obhajoby: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...