dc.contributor.advisor | Kučera, Zdeněk | |
dc.creator | Hora, Tomáš | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T16:32:38Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T16:32:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194768 | |
dc.description.abstract | Cílem práce je porovnat významy a interpretace vybraných klíčových míst paměti holocaustu v Česku a Německu a jejich roli v kultuře vzpomínání a kolektivní paměti. Zvolenými místy paměti jsou Lety u Písku, Terezín, Buchenwald a Dachau. Metodika práce je založena především na kombinaci přístupů terénního a kvalitativního výzkumu s důrazem na analýzu literatury a písemných zdrojů, internetových zdrojů, polostrukturované rozhovory se zástupci dotčených institucí a terénní pozorování. Holocaust lze definovat jako genocidu, tedy záměrnou likvidaci lidí, v tomto případě Židů a dalších skupin (Poláků, Sinti, Romů, sovětských válečných zajatců, politických zajatců a homosexuálů) a je spojen s obdobím národního socialismu v Německu, 1933-1945. Jedná se o nejtragičtější zaznamenanou událost v dějinách lidstva. Dnešní důležitost tématu holocaustu vzrůstá v kontextu rozmáhajícího se historic kého revizionismu, antisemitismu a pohrdání demokracií. Místa paměti holocaustu propojují minulost s přítomností v rámci historické paměti, mají důležitý význam pro kulturu vzpomínání a kolektivní paměť a mohou zamezit rizikům spjatým s absencí vzpomínání. Z výsledků výzkumu vyplývá, že vybraná místa paměti mají kromě funkce pietní i funkci vzdělávací. Výzkum přináší nový pohled na daná místa paměti a jeho výsledky mohou... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to compare meanings and interpretations of selected key Holocaust memory sites in Czechia and Germany, and their role in culture of remembrance and collective memory. The chosen memory sites are Lety u Písku, Terezín, Buchenwald and Dachau. The research methodology is based primarily on the combination of approaches of field and qualitative research, employing methods such as analysis of literature and other written sources, internet sources, semi-structured interviews with representatives of selected institutions, and field observations. The Holocaust can be defined as a genocide, specifically the systematic extermination of people, in this case Jews and other groups (Poles, Sinti, Roma, Soviet war prisoners, political prisoners, and homosexuals) as and is connected with the period of National Socialism in Germany, 1933-1945. It is the most tragic event ever recorded in human history. Importance of the topic is increasing in the context of growing historical revisionism, antisemitism and disdain for democracy. Holocaust memory sites connect the past with the present within the framework of historical memory, have a crucial role in the culture of remembrance and collective memory, and can mitigate the risks associated with the absence of remembrance. The research findings... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Holocaust memory sites | en_US |
dc.subject | Holocaust heritage | en_US |
dc.subject | culture of remembrance | en_US |
dc.subject | collective memory | en_US |
dc.subject | Czechia | en_US |
dc.subject | Germany | en_US |
dc.subject | místa paměti holocaustu | cs_CZ |
dc.subject | dědictví holocaustu | cs_CZ |
dc.subject | kultura vzpomínání | cs_CZ |
dc.subject | kolektivní paměť | cs_CZ |
dc.subject | Česko | cs_CZ |
dc.subject | Německo | cs_CZ |
dc.title | Místa paměti Holocaustu: srovnání jejich významu a interpretace v Česku a Německu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-18 | |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Development | en_US |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 244777 | |
dc.title.translated | Holocaust places of memory: comparative study of their meanings and interpreations in Czechia and Germany | en_US |
dc.contributor.referee | Šantrůčková, Markéta | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools - Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Development | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools - Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem práce je porovnat významy a interpretace vybraných klíčových míst paměti holocaustu v Česku a Německu a jejich roli v kultuře vzpomínání a kolektivní paměti. Zvolenými místy paměti jsou Lety u Písku, Terezín, Buchenwald a Dachau. Metodika práce je založena především na kombinaci přístupů terénního a kvalitativního výzkumu s důrazem na analýzu literatury a písemných zdrojů, internetových zdrojů, polostrukturované rozhovory se zástupci dotčených institucí a terénní pozorování. Holocaust lze definovat jako genocidu, tedy záměrnou likvidaci lidí, v tomto případě Židů a dalších skupin (Poláků, Sinti, Romů, sovětských válečných zajatců, politických zajatců a homosexuálů) a je spojen s obdobím národního socialismu v Německu, 1933-1945. Jedná se o nejtragičtější zaznamenanou událost v dějinách lidstva. Dnešní důležitost tématu holocaustu vzrůstá v kontextu rozmáhajícího se historic kého revizionismu, antisemitismu a pohrdání demokracií. Místa paměti holocaustu propojují minulost s přítomností v rámci historické paměti, mají důležitý význam pro kulturu vzpomínání a kolektivní paměť a mohou zamezit rizikům spjatým s absencí vzpomínání. Z výsledků výzkumu vyplývá, že vybraná místa paměti mají kromě funkce pietní i funkci vzdělávací. Výzkum přináší nový pohled na daná místa paměti a jeho výsledky mohou... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to compare meanings and interpretations of selected key Holocaust memory sites in Czechia and Germany, and their role in culture of remembrance and collective memory. The chosen memory sites are Lety u Písku, Terezín, Buchenwald and Dachau. The research methodology is based primarily on the combination of approaches of field and qualitative research, employing methods such as analysis of literature and other written sources, internet sources, semi-structured interviews with representatives of selected institutions, and field observations. The Holocaust can be defined as a genocide, specifically the systematic extermination of people, in this case Jews and other groups (Poles, Sinti, Roma, Soviet war prisoners, political prisoners, and homosexuals) as and is connected with the period of National Socialism in Germany, 1933-1945. It is the most tragic event ever recorded in human history. Importance of the topic is increasing in the context of growing historical revisionism, antisemitism and disdain for democracy. Holocaust memory sites connect the past with the present within the framework of historical memory, have a crucial role in the culture of remembrance and collective memory, and can mitigate the risks associated with the absence of remembrance. The research findings... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |