Zahrádkář: Od normalizace k revoluci
Zahrádkář: From Normalization to Revolution
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194837Identifikátory
SIS: 263304
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce Zahrádkář: Od normalizace k revoluci představuje společensko-historické zmapování kulturního fenoménu zahrádkaření v socialistickém Československu v 70. a 80. letech 20. století a zaměřuje se na analýzu časopisu s názvem Zahrádkář: rádce ovocnářů, zelinářů,květinářů,vinařů a ostatníchpěstitelů. Pomocí kvalitativní analýzyobsahu a tematické analýzy, jež jsou doplněny o historickou kritiku, je přiblíženo, v jakých tématech a jakým způsobem se projevovala komunistická propaganda na stránkách dobového periodika ve vydáních z let 1969-1989. Vybrané téma se věnuje politizaci volného času v Československu v éře tzv. normalizace a představuje koncept zahrádkaření jako politického aktu. V měsíčníku,kterýnásledoval oficiální normalizační kurs,se výrazně projevila integrační forma propagandy, jež ovlivnila téma svátků, životního prostředí či obecného nedostatku, a byla zaměřena na všechny věkové kategorie. Práce skrze citace přibližuje čtenáři konkrétní podobu propagandy a pomocí analýzy řečových aktů vysvětluje, jakým způsobem mohla být posílena účinnost propagandistických textů. Práce spojuje oblast médií a životního stylu v normalizačním Československu.
The thesis Zahrádkář: From Normalization to Revolution presents a socio-historical mapping of the cultural phenomenon of gardening in socialist Czechoslovakia in the 1970s and 1980s and focuses on the analysis of the magazine Zahrádkář: A Guide for Fruit Growers, Vegetable Growers, Florists, Wine Growers and Others. Using researched methods qualitative content analysis and qualitative thematic analysis accompanied by historical criticism, this work describes in which topics and what way communist propaganda was manifested in the pages of the chosen periodical in issues published between 1969-1989. The selected topic focuses on the politicization of leisure in Czechoslovakia in the so-called normalization era and instroduces gardening as a political act. An integrative form of propaganda, which influenced the themes of holidays, the environment, or general deprivation, and which targetedall ages was strongly present in the monthly magazine. Through direct quotations,the thesis introduces the reader to particular forms of propaganda and uses Speech Acts theory to explain how the effectiveness of propaganda may have been enhanced. The work connects the fields of media and lifestyle in Czechoslovakia during the normalization era.