Zobrazit minimální záznam

Zahrádkář: From Normalization to Revolution
dc.contributor.advisorKnapík, Jiří
dc.creatorCrkvová, Klára
dc.date.accessioned2024-10-09T06:42:33Z
dc.date.available2024-10-09T06:42:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194837
dc.description.abstractThe thesis Zahrádkář: From Normalization to Revolution presents a socio-historical mapping of the cultural phenomenon of gardening in socialist Czechoslovakia in the 1970s and 1980s and focuses on the analysis of the magazine Zahrádkář: A Guide for Fruit Growers, Vegetable Growers, Florists, Wine Growers and Others. Using researched methods qualitative content analysis and qualitative thematic analysis accompanied by historical criticism, this work describes in which topics and what way communist propaganda was manifested in the pages of the chosen periodical in issues published between 1969-1989. The selected topic focuses on the politicization of leisure in Czechoslovakia in the so-called normalization era and instroduces gardening as a political act. An integrative form of propaganda, which influenced the themes of holidays, the environment, or general deprivation, and which targetedall ages was strongly present in the monthly magazine. Through direct quotations,the thesis introduces the reader to particular forms of propaganda and uses Speech Acts theory to explain how the effectiveness of propaganda may have been enhanced. The work connects the fields of media and lifestyle in Czechoslovakia during the normalization era.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce Zahrádkář: Od normalizace k revoluci představuje společensko-historické zmapování kulturního fenoménu zahrádkaření v socialistickém Československu v 70. a 80. letech 20. století a zaměřuje se na analýzu časopisu s názvem Zahrádkář: rádce ovocnářů, zelinářů,květinářů,vinařů a ostatníchpěstitelů. Pomocí kvalitativní analýzyobsahu a tematické analýzy, jež jsou doplněny o historickou kritiku, je přiblíženo, v jakých tématech a jakým způsobem se projevovala komunistická propaganda na stránkách dobového periodika ve vydáních z let 1969-1989. Vybrané téma se věnuje politizaci volného času v Československu v éře tzv. normalizace a představuje koncept zahrádkaření jako politického aktu. V měsíčníku,kterýnásledoval oficiální normalizační kurs,se výrazně projevila integrační forma propagandy, jež ovlivnila téma svátků, životního prostředí či obecného nedostatku, a byla zaměřena na všechny věkové kategorie. Práce skrze citace přibližuje čtenáři konkrétní podobu propagandy a pomocí analýzy řečových aktů vysvětluje, jakým způsobem mohla být posílena účinnost propagandistických textů. Práce spojuje oblast médií a životního stylu v normalizačním Československu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleZahrádkář: Od normalizace k revolucics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-18
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId263304
dc.title.translatedZahrádkář: From Normalization to Revolutionen_US
dc.contributor.refereeCebe, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Zahrádkář: Od normalizace k revoluci představuje společensko-historické zmapování kulturního fenoménu zahrádkaření v socialistickém Československu v 70. a 80. letech 20. století a zaměřuje se na analýzu časopisu s názvem Zahrádkář: rádce ovocnářů, zelinářů,květinářů,vinařů a ostatníchpěstitelů. Pomocí kvalitativní analýzyobsahu a tematické analýzy, jež jsou doplněny o historickou kritiku, je přiblíženo, v jakých tématech a jakým způsobem se projevovala komunistická propaganda na stránkách dobového periodika ve vydáních z let 1969-1989. Vybrané téma se věnuje politizaci volného času v Československu v éře tzv. normalizace a představuje koncept zahrádkaření jako politického aktu. V měsíčníku,kterýnásledoval oficiální normalizační kurs,se výrazně projevila integrační forma propagandy, jež ovlivnila téma svátků, životního prostředí či obecného nedostatku, a byla zaměřena na všechny věkové kategorie. Práce skrze citace přibližuje čtenáři konkrétní podobu propagandy a pomocí analýzy řečových aktů vysvětluje, jakým způsobem mohla být posílena účinnost propagandistických textů. Práce spojuje oblast médií a životního stylu v normalizačním Československu.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis Zahrádkář: From Normalization to Revolution presents a socio-historical mapping of the cultural phenomenon of gardening in socialist Czechoslovakia in the 1970s and 1980s and focuses on the analysis of the magazine Zahrádkář: A Guide for Fruit Growers, Vegetable Growers, Florists, Wine Growers and Others. Using researched methods qualitative content analysis and qualitative thematic analysis accompanied by historical criticism, this work describes in which topics and what way communist propaganda was manifested in the pages of the chosen periodical in issues published between 1969-1989. The selected topic focuses on the politicization of leisure in Czechoslovakia in the so-called normalization era and instroduces gardening as a political act. An integrative form of propaganda, which influenced the themes of holidays, the environment, or general deprivation, and which targetedall ages was strongly present in the monthly magazine. Through direct quotations,the thesis introduces the reader to particular forms of propaganda and uses Speech Acts theory to explain how the effectiveness of propaganda may have been enhanced. The work connects the fields of media and lifestyle in Czechoslovakia during the normalization era.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV