Vstupní znalosti z regionální geografie Evropy u 13letých žáků vybraných českých škol
Initial knowledge of the regional geography of Europe in 13year-old pupils of selected Czech schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194874Identifiers
Study Information System: 255899
Collections
- Kvalifikační práce [20281]
Author
Advisor
Referee
Měkota, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
18. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
RG Evropy, 13letí žáci, zeměpis, vstupní znalosti, didaktický testKeywords (English)
regional geography of Europe, 13year-olds, geography, initial knowledge, didactic testTato diplomová práce se zabývá vstupními znalostmi žáků 7. tříd čtyř vybraných základních škol v Česku, a to znalostmi z regionální geografie Evropy. Práce se skládá ze dvou hlavních částí - části teoretické a empirické. V teoretické části autor diskutuje podstatné kurikulární dokumenty, dostupné učebnice zeměpisu, školní vzdělávací programy vybraných škol a také zahraniční kurikulární dokumenty. Empirická část práce je založena na výsledcích didaktického testu a obsahuje analýzu vstupních znalostí žáků zmíněného věku, kteří ještě neprošli výukou RG Evropy na 2. stupni ZŠ. Do šetření se zapojilo celkem 148 žáků. Výsledky autor hodnotí z různých hledisek, především rozdíly mezi otázkami vycházejícími z kurikula 1. stupně, které by žáci již měli mít osvojeny proti otázkám zaměřeným na učivo 2. stupně. Dále je posuzován rozdíl v otázkách na zapamatování a na vyšší kognitivní úrovně, porovnávání rozdílů úspěšnosti podle pohlaví či typu škol.
This diploma thesis deals with the initial knowledge of 7th-grade pupils of four selected elementary schools in the Czechia, namely the knowledge of the regional geography of Europe. The thesis consists of two main parts - theoretical and empirical ones. In the theoretical part, the author discusses essential curricular documents, available geography textbooks, school educational programs of observed schools and foreign curricular documents. The empirical part of this thesis contains an analysis of the initial knowledge of pupils of mentioned age, who have not yet been taught regional geography of Europe at the lower secondary level of elementary school. A total of 148 pupils took part in the survey. The author evaluates the results from various perspectives, especially the differences between the questions based on the curriculum of the 1st level, which pupils should already have mastered compared to the questions focused on the curriculum of the 2nd level. Furthermore, the difference in questions to remember and on higher cognitive levels is assessed, comparing differences in success by gender or type of school.