Tvorba materiálů pro výuku chemie ve virtuální realitě
New materials for teaching chemistry in VR
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194916Identifikátory
SIS: 253659
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkal, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
19. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Výuka chemie, chemie ve virtuální realitě, výuka v Nanome, Nanome, VR, učení ve VRKlíčová slova (anglicky)
Chemistry education, chemistry in virtual reality, chemistry in Nanome, Nanome, VR, teaching in VRDiplomová práce se zabývá problematikou vytváření materiálů pro výuku chemie ve virtuální realitě, konkrétně ve virtuálním prostředí programu Nanome. V teoretické části se věnuje obecně problematice učení, virtuální realitě i jejímu možnému využití ve výuce. Nejobsáhlejší část je věnována profesionálnímu programu Nanome, jeho prostředí a nástrojům. Jeho silnými stránkami jsou vizualizace molekul, možnosti s nimi interagovat nebo je dokonce vytvářet, které byly vybrány jako základ pro aktivity do učebních lekcí. Praktická část již představuje vytvořenou šablonu, pomocí níž by bylo možné vytvářet další učební úlohy podle představ daného učitele. Obsah každé učební úlohy tvoří spolu s vytvořenými modely molekul dvě základní části - makro naprogramované v jazyce Lua a připravená prezentace. S využitím navržené šablony byly vytvořené tři konkrétní učební úlohy, jejichž realizovatelnost ověřila skupinka žáků gymnázia ve věku 17-19 let.
This thesis deals with the issue of creating materials for teaching chemistry in virtual reality, specifically in the virtual environment of Nanome software. The theoretical part deals with the general issues of learning, virtual reality and its possible use in teaching. The most comprehensive part is devoted to the professional program Nanome, its environment and tools. Its strengths are the visualisation of molecules and the possibilities to interact with them or even create them, which have been chosen as the basis for activities for the lessons. The practical part presents a template already created, which could be used to create further learning activities according to the teacher's ideas. The content of each learning task and the molecule models created consist of two essential parts - a macro programmed in Lua and a prepared presentation. Using the designed template, high school students aged 17-19 created and tested three specific learning tasks for feasibility.