Zobrazit minimální záznam

Luminescence - creation of educational materials
dc.contributor.advisorMíka, Luděk
dc.creatorHolas, Ondřej
dc.date.accessioned2024-11-29T14:30:16Z
dc.date.available2024-11-29T14:30:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194925
dc.description.abstractCílem této diplomové práce bylo vytvořit výukové materiály na téma Luminiscence - tvorba výukových materiálů pro střední školy pomocí badatelsky orientované výuky, které budou přístupné běžným žákům a učitelům. Výuka je zamýšlena pro dvouhodinový blok (90 minut). Luminiscence je mezioborové téma, které čerpá z poznatků fyziky, chemie a částečně i biologie. Není většinou přímo vyučována, i přestože se luminiscence vyskytuje běžně kolem nás. Tato práce se v teoretické části zaměřuje na pospání chemicko-fyzikálních principů luminiscence a jejího zařazení, dále na koncepty badatelsky orientované výuky a součástí práce je i kapitola o bezpečnosti této výuky. V praktické části je napsán soupis zdrojů, které se zabývají tématem luminiscence. Kromě toho jsou zde diskutovány vyzkoušené experimenty a nápady na jejich rozšíření. Z těchto experimentů byly vybrány některé, které byly použity do pracovních úloh pro žáky; pozorování luminiscentních vlastností, zhášení luminiscence a inkandescence, fosforeskující zkumavka a luminiscence věcí okolo nás. Experimenty nevyžadují drahou aparaturu ani chemikálie a jsou názorné, atraktivní, rychlé a bezpečné. Součástí práce je i příručka pro učitele a prezentace. Tato badatelsky orientovaná výuka byla vyzkoušena s žáky v třech předmaturitních ročnících středních škol.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this Master's Thesis was to create high school education materials on the topic of luminescence using the inquiry-based science education, which will be accessible to both students and teachers. The lesson is designed to last for 90-minute block. Luminescence is a multidisciplinary topic interlinking physics, chemistry and partially biology. Although luminescence commonly occurs around us, it is rarely directly taught. The theoretical part of this thesis describes chemical and physical principles of luminescence and its classification, as well as inquiry-based science education, while not omitting safety precautions concerning this subject. The practical part of this work lists numerous sources dealing with the topic of luminescence. Moreover, there are discussed tested experiments with proposals for their extensions. Some of those experiments have been selected to be used in the student's assignments; observation of luminescent properties, quenching of the luminescence and incandescence, phosphorescent test tube and luminescence of everyday objects. Chosen experiments do not require expensive equipment or chemicals, while being illustrative, attractive, quick and safe. A teacher's guide and presentation are included. This inquiry-based science education was tested with students in three high...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectluminescenceen_US
dc.subjectchemistry educationen_US
dc.subjectexperimentsen_US
dc.subjectfluorescenceen_US
dc.subjectphosphorescenceen_US
dc.subjectchemiluminescenceen_US
dc.subjectluminiscencecs_CZ
dc.subjectvýuka chemiecs_CZ
dc.subjectexperimentycs_CZ
dc.subjectfluorescencecs_CZ
dc.subjectfosforescencecs_CZ
dc.subjectchemiluminiscencecs_CZ
dc.titleLuminiscence - tvorba výukových materiálůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-19
dc.description.departmentDepartment of Chemistry Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId242804
dc.title.translatedLuminescence - creation of educational materialsen_US
dc.contributor.refereeTeplý, Pavel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Chemistry Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této diplomové práce bylo vytvořit výukové materiály na téma Luminiscence - tvorba výukových materiálů pro střední školy pomocí badatelsky orientované výuky, které budou přístupné běžným žákům a učitelům. Výuka je zamýšlena pro dvouhodinový blok (90 minut). Luminiscence je mezioborové téma, které čerpá z poznatků fyziky, chemie a částečně i biologie. Není většinou přímo vyučována, i přestože se luminiscence vyskytuje běžně kolem nás. Tato práce se v teoretické části zaměřuje na pospání chemicko-fyzikálních principů luminiscence a jejího zařazení, dále na koncepty badatelsky orientované výuky a součástí práce je i kapitola o bezpečnosti této výuky. V praktické části je napsán soupis zdrojů, které se zabývají tématem luminiscence. Kromě toho jsou zde diskutovány vyzkoušené experimenty a nápady na jejich rozšíření. Z těchto experimentů byly vybrány některé, které byly použity do pracovních úloh pro žáky; pozorování luminiscentních vlastností, zhášení luminiscence a inkandescence, fosforeskující zkumavka a luminiscence věcí okolo nás. Experimenty nevyžadují drahou aparaturu ani chemikálie a jsou názorné, atraktivní, rychlé a bezpečné. Součástí práce je i příručka pro učitele a prezentace. Tato badatelsky orientovaná výuka byla vyzkoušena s žáky v třech předmaturitních ročnících středních škol.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this Master's Thesis was to create high school education materials on the topic of luminescence using the inquiry-based science education, which will be accessible to both students and teachers. The lesson is designed to last for 90-minute block. Luminescence is a multidisciplinary topic interlinking physics, chemistry and partially biology. Although luminescence commonly occurs around us, it is rarely directly taught. The theoretical part of this thesis describes chemical and physical principles of luminescence and its classification, as well as inquiry-based science education, while not omitting safety precautions concerning this subject. The practical part of this work lists numerous sources dealing with the topic of luminescence. Moreover, there are discussed tested experiments with proposals for their extensions. Some of those experiments have been selected to be used in the student's assignments; observation of luminescent properties, quenching of the luminescence and incandescence, phosphorescent test tube and luminescence of everyday objects. Chosen experiments do not require expensive equipment or chemicals, while being illustrative, attractive, quick and safe. A teacher's guide and presentation are included. This inquiry-based science education was tested with students in three high...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV