Zobrazit minimální záznam

The concept of sense of place in geography education
dc.contributor.advisorMatějček, Tomáš
dc.creatorRubáš, Dominik
dc.date.accessioned2024-11-28T21:32:42Z
dc.date.available2024-11-28T21:32:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194939
dc.description.abstractSmysl místa a vztah k místu jsou témata, které rezonují v diskurzu oborových didaktik včetně geografického vzdělávání i v novém Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělává- ní. Ačkoliv je výzkum konceptu sense of place v geografickém vzdělávání v zahraniční litera- tuře rozpracován, v prostředí Česka tomu tak není. Snahou disertační práce je tento stav alespoň z části změnit a přispět k většímu odbornému zájmu o výzkum smyslu místa a vztahu k místu i k jejich efektivnější implementaci do výchovně-vzdělávacího procesu v Česku. Teoretická část práce představuje teoretická východiska, využitá ve výzkumné části. Zabývá se konceptem místa; interakcí místo-člověk; konceptem sense of place; místem a vztahem k místu v geografickém a environmentálním vzdělávání; místní krajinou a místním regionem; konceptem regionální identity; vztahem k přírodě a terénní výukou. Cílem této části je teoreticky vymezit koncept SOP v geografickém vzdělávání. Ve výzkumné části jsou představeny výsledky sedmi výzkumů. Konkretizování výzkumných témat a z nich pramenících výzkumných otázek bylo založeno na bázi rozsáhlé literární rešerše, která byla na téma konceptu sense of place v geografickém (a environmentálním) vzdělávání provedena. Je vymezeno pět hlavních oblastí výzkumných témat: prozkoumání problematiky sense of...cs_CZ
dc.description.abstractSense of place and place attachment are topics that resonate within the discourse of subject didactics, including geography education, and is also reflected in the new Framework Educational Program for Basic Education. Although research on the concept of sense of place in geographical education is well-developed in foreign literature, this is not the case in the Czech context. The aim of this dissertation is to partially change this situation and contribute to greater academic interest in researching sense of place and place attachment, as well as their more effective implementation in the educational process in Czechia. The theoretical part of the dissertation presents the theoretical foundations used in the research part. It addresses the concept of place; the interaction between place and person; the concept of sense of place; place and place attachment in geographical and environmental education; the local landscape and region; the concept of regional identity; and the relationship to nature and field education. The goal of this section is to provide a theoretical definition of the concept of sense of place within geography education. The research section presents the results of seven studies. The specification of research topics and the resulting research questions were based on an extensive...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectgeography educationen_US
dc.subjectenvironmental educationen_US
dc.subjectplaceen_US
dc.subjectsense of placeen_US
dc.subjectplace meaningen_US
dc.subjectplace attachmenten_US
dc.subjectregional identityen_US
dc.subjectfieldworken_US
dc.subjectgeografické vzdělávánícs_CZ
dc.subjectenvironmentální vzdělávánícs_CZ
dc.subjectmístocs_CZ
dc.subjectsmysl místacs_CZ
dc.subjectvýznam místacs_CZ
dc.subjectvztah k místucs_CZ
dc.subjectregionální identitacs_CZ
dc.subjectterénní výukacs_CZ
dc.titleKoncept sense of place v geografickém vzdělávánícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-19
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId217795
dc.title.translatedThe concept of sense of place in geography educationen_US
dc.contributor.refereeHofmann, Eduard
dc.contributor.refereeŠerý, Miloslav
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika geografiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.programDidaktika geografiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Geographyen_US
uk.degree-program.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Geographyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSmysl místa a vztah k místu jsou témata, které rezonují v diskurzu oborových didaktik včetně geografického vzdělávání i v novém Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělává- ní. Ačkoliv je výzkum konceptu sense of place v geografickém vzdělávání v zahraniční litera- tuře rozpracován, v prostředí Česka tomu tak není. Snahou disertační práce je tento stav alespoň z části změnit a přispět k většímu odbornému zájmu o výzkum smyslu místa a vztahu k místu i k jejich efektivnější implementaci do výchovně-vzdělávacího procesu v Česku. Teoretická část práce představuje teoretická východiska, využitá ve výzkumné části. Zabývá se konceptem místa; interakcí místo-člověk; konceptem sense of place; místem a vztahem k místu v geografickém a environmentálním vzdělávání; místní krajinou a místním regionem; konceptem regionální identity; vztahem k přírodě a terénní výukou. Cílem této části je teoreticky vymezit koncept SOP v geografickém vzdělávání. Ve výzkumné části jsou představeny výsledky sedmi výzkumů. Konkretizování výzkumných témat a z nich pramenících výzkumných otázek bylo založeno na bázi rozsáhlé literární rešerše, která byla na téma konceptu sense of place v geografickém (a environmentálním) vzdělávání provedena. Je vymezeno pět hlavních oblastí výzkumných témat: prozkoumání problematiky sense of...cs_CZ
uk.abstract.enSense of place and place attachment are topics that resonate within the discourse of subject didactics, including geography education, and is also reflected in the new Framework Educational Program for Basic Education. Although research on the concept of sense of place in geographical education is well-developed in foreign literature, this is not the case in the Czech context. The aim of this dissertation is to partially change this situation and contribute to greater academic interest in researching sense of place and place attachment, as well as their more effective implementation in the educational process in Czechia. The theoretical part of the dissertation presents the theoretical foundations used in the research part. It addresses the concept of place; the interaction between place and person; the concept of sense of place; place and place attachment in geographical and environmental education; the local landscape and region; the concept of regional identity; and the relationship to nature and field education. The goal of this section is to provide a theoretical definition of the concept of sense of place within geography education. The research section presents the results of seven studies. The specification of research topics and the resulting research questions were based on an extensive...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantMüller, Miloslav
dc.contributor.consultantŘezníčková, Dana
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV