Zobrazit minimální záznam

Poetry as risk and braveness
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorŠvecová, Alžběta
dc.date.accessioned2024-11-28T11:21:23Z
dc.date.available2024-11-28T11:21:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194989
dc.description.abstractBakalářská práce analyzuje literárně-historický kontext české poezie 20. a 30. let 20. století. V první řadě se zaměřuje na vývoj literatury po tragické zkušenosti první světové války a s ní spojený poválečný kulturní vývoj. Zvláštní pozornost je také věnována tzv. "generační diskusi" o autonomii umění a poezie zejména. V bakalářské práci půjde o pokus odpovědět na otázku, jak se tato "obhajoba" autonomie básnictví promítá do poetiky básníků, reagujících na poetismus a hledajících básnický jazyk, jímž by vyjádřili složitost skutečnosti tohoto období. Zdá se, že v poezii básníků jako František Halas, Vladimír Holan nebo Josef Hora dochází v této době k "metapoetickému obratu", provázenému soustředěností na "slovo jako takové", kdy se do popředí dostává reflexe psaní básně, jejího účinku a její hodnoty, tedy produkčně i recepčně estetické hledisko. To je u zmíněných básníků spojeno s otázkou, jak vyslovit životní pocit člověka ve světě, který právě prošel šokující zkušeností světové války, a především, jako vyslovit vědomí, že naše bytí je "bytím k smrti". Klíčová slova: první světová válka, poetismus, generační diskuse, poezie, František Halas, Vladimír Holan, Josef Hora, poetika, téma slova, motiv smrtics_CZ
dc.description.abstractThe thesis analyzes the literary-historical context of Czech poetry of the 1920s and 1930s. First and foremost, it focuses on the development of literature after the tragic experience of the First World War and the post-war cultural development. Special attention is paid to the so-called "generational discussion" about the autonomy of art and poetry in particular. The tesis attempts to answer the question of how this "defense" of the autonomy of poetry is reflected in the poetics of poets who react to poetism and look for poetic language to express the complexity of the reality of this period. It appears that in the poetry of poets such as František Halas, Vladimír Holan or Josef Hora, a "metapoetic turn" takes place at this time, accompanied by a focus on the "word as such". The reflection on the writing of the poem, its effect and its value comes to the fore, i.e. production and reception aesthetic perspective. This is connected with the question of how to express the feeling of life of a person in a world immediately after the shocking experience of a world war, and above all, how to express the awareness that our being is a "being-towards- death". Keywords: First World War, poetism, generation discussion, poetry, František Halas, Vladimír Holan, Josef Hora, poetics, word, deathen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectFirst World War|poetism|generation discussion|poetry|František Halas|Vladimír Holan|Josef Hora|poetics|word|deathen_US
dc.subjectprvní světová válka|poetismus|generační diskuse|poezie|František Halas|Vladimír Holan|Josef Hora|poetika|téma slova|motiv smrtics_CZ
dc.titlePoezie jako riziko a odvahacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-03
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId255219
dc.title.translatedPoetry as risk and bravenessen_US
dc.contributor.refereeWiendl, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.programCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-program.enCzech Language and Literatureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce analyzuje literárně-historický kontext české poezie 20. a 30. let 20. století. V první řadě se zaměřuje na vývoj literatury po tragické zkušenosti první světové války a s ní spojený poválečný kulturní vývoj. Zvláštní pozornost je také věnována tzv. "generační diskusi" o autonomii umění a poezie zejména. V bakalářské práci půjde o pokus odpovědět na otázku, jak se tato "obhajoba" autonomie básnictví promítá do poetiky básníků, reagujících na poetismus a hledajících básnický jazyk, jímž by vyjádřili složitost skutečnosti tohoto období. Zdá se, že v poezii básníků jako František Halas, Vladimír Holan nebo Josef Hora dochází v této době k "metapoetickému obratu", provázenému soustředěností na "slovo jako takové", kdy se do popředí dostává reflexe psaní básně, jejího účinku a její hodnoty, tedy produkčně i recepčně estetické hledisko. To je u zmíněných básníků spojeno s otázkou, jak vyslovit životní pocit člověka ve světě, který právě prošel šokující zkušeností světové války, a především, jako vyslovit vědomí, že naše bytí je "bytím k smrti". Klíčová slova: první světová válka, poetismus, generační diskuse, poezie, František Halas, Vladimír Holan, Josef Hora, poetika, téma slova, motiv smrtics_CZ
uk.abstract.enThe thesis analyzes the literary-historical context of Czech poetry of the 1920s and 1930s. First and foremost, it focuses on the development of literature after the tragic experience of the First World War and the post-war cultural development. Special attention is paid to the so-called "generational discussion" about the autonomy of art and poetry in particular. The tesis attempts to answer the question of how this "defense" of the autonomy of poetry is reflected in the poetics of poets who react to poetism and look for poetic language to express the complexity of the reality of this period. It appears that in the poetry of poets such as František Halas, Vladimír Holan or Josef Hora, a "metapoetic turn" takes place at this time, accompanied by a focus on the "word as such". The reflection on the writing of the poem, its effect and its value comes to the fore, i.e. production and reception aesthetic perspective. This is connected with the question of how to express the feeling of life of a person in a world immediately after the shocking experience of a world war, and above all, how to express the awareness that our being is a "being-towards- death". Keywords: First World War, poetism, generation discussion, poetry, František Halas, Vladimír Holan, Josef Hora, poetics, word, deathen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV