Metody kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Methods of critical thinking in the teaching of the Czech language at the 2nd grade of elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195155Identifiers
Study Information System: 268811
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kritické myšlení, myšlenkové mapy, metoda V-CH-D, český jazyk, druhý stupeň ZŠ, RWCT, model E-U-RKeywords (English)
critical thinking, mind maps, V-CH-D method, Czech language, second grade of elementary school, RWCT, E-U-R modelDiplomová práce zkoumá využití metod kritického myšlení, konkrétně myšlenkových map a metody V-CH-D, ve výuce českého jazyka na druhém stupni základní školy. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o kritickém myšlení, jeho významu ve vzdělávání a podrobně popisuje program RWCT včetně modelu E-U-R. Praktická část představuje výzkum provedený ve dvou osmých třídách pražské základní školy. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jak žáci vnímají přínosy myšlenkových map a metody V-CH-D pro svůj učební proces. Výzkum se zaměřil na to, zda tyto metody podporují aktivnější přístup k učení, hlubší porozumění probírané látce a lepší zapamatování důležitých informací. Výsledky ukázaly, že obě zkoumané metody jsou žáky vnímány převážně pozitivně a přinášejí řadu benefitů pro jejich učební proces. Hlavní hypotézy výzkumu byly z velké části potvrzeny. Práce poskytuje cenné poznatky o tom, jak metody kritického myšlení fungují v praxi z pohledu samotných žáků a může sloužit jako podklad pro další zkvalitňování výuky zaměřené na rozvoj kritického myšlení.
This diploma thesis examines the use of critical thinking methods, specifically mind maps and the V-CH-D method, in teaching the Czech language at the second grade of secondary school. The theoretical part provides a comprehensive overview of critical thinking, its importance in education, and describes in detail the RWCT program, including the E-U-R model. The practical part presents research conducted in two eighth-grade classes of a Prague elementary school. Using a questionnaire survey, it was investigated how students perceive the benefits of mind maps and the V-CH-D method for their learning process. The research focused on whether these methods support a more active approach to learning, deeper understanding of the subject matter, and better retention of important information. The results showed that both methods are perceived mostly positively by students and bring a number of benefits to their learning process. The main hypotheses of the research were largely confirmed. The work provides valuable insights into how critical thinking methods function in practice from the perspective of the students themselves and can serve as a basis for further improvement of teaching focused on developing critical thinking.