Role pedagogického asistenta v autistické třídě
The role of a teaching assistant in an autism classrom
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195156Identifikátory
SIS: 236238
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mottlová, Jana
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
24. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Klíčová slova: asistent pedagoga, autismus, inkluze, náročnost profese, spolupráce, podporaKlíčová slova (anglicky)
Keywords: teaching assistant, autism, inclusion, demanding profession, cooperation, supportCílem této diplomové práce bylo podrobně analyzovat subjektivní vnímání náročnosti profese asistenta pedagoga v autistické třídě, se zaměřením na psychickou a fyzickou zátěž. Hypotéza práce spočívala v tom, že profese asistenta pedagoga je náročná, ale také smysluplná a naplňující. V rámci kvalitativního výzkumu byly provedeny polostrukturované rozhovory se třemi asistenty pedagoga a třemi učitelkami pracujícími v autistických třídách. Data byla analyzována pomocí tematické analýzy, která identifikovala hlavní témata a vzorce v odpovědích respondentů. Výsledky ukázaly, že profese asistenta pedagoga je považována za vysoce náročnou kvůli vysoké pracovní zátěži, nízké profesní prestiži a nedostatečnému platovému ohodnocení. Nicméně asistenti pedagoga vnímají svou práci jako smysluplnou a naplňující díky možnosti pomáhat dětem s autismem a sledovat jejich pokroky. Klíčovými faktory pro úspěšné zvládnutí profese jsou podpora ze strany školního vedení, kvalitní vzdělávání a otevřená komunikace a spolupráce. Na základě těchto zjištění byla doporučena opatření pro zlepšení pracovních podmínek, včetně pravidelného profesního rozvoje, posílení podpory ze strany školy a zlepšení komunikace mezi asistenty pedagoga a učiteli. Rovněž bylo doporučeno zvýšit společenskou prestiž profese a zajistit spravedlivé...
This thesis aimed to thoroughly analyze the subjective perception of the demands of the profession of a teaching assistant in an autism classroom, focusing on both psychological and physical stress. The study's hypothesis posited that the profession of a teaching assistant is demanding but also meaningful and fulfilling. A qualitative research approach was employed, involving semi-structured interviews with three teaching assistants and three teachers working in autism classrooms. The data were analyzed using thematic analysis, identifying key themes and patterns in the respondents' answers. The results revealed that the profession of a teaching assistant is considered highly demanding due to high workload, low professional prestige, and inadequate salary. However, teaching assistants view their work as meaningful and fulfilling because of the opportunity to help children with autism and observe their progress. Key factors for successfully managing the profession include support from school leadership, quality professional development, and open communication and collaboration. Based on these findings, recommendations were made to improve working conditions, including regular professional development, enhanced support from the school, and improved communication between teaching assistants and...