Principy Etiky Starého zákona - Nutná obrana ve Starém zákoně?
Principles of Old Testament Ethics - Self-defense in Old Testament?
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195158Identifikátory
SIS: 230971
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vymětalová Hrabáková, Eva
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra biblistiky a judaistiky
Datum obhajoby
24. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Etika, Starý zákon, Desatero, nutná obrana, Abram, Mojžíš, Ester, Nehemjáš, noční lupič, pacifismus, spravedlivá válka, etický konflikt, etický absolutismus, Schirrmacherův trojúhelníkKlíčová slova (anglicky)
Ethics, Old Testament, self-defense, moral values, Abram, Moses, Esther, Nehemiah, Decalogue, Pacifism, Just war, moral conflict, graded absolutism, Schirrmacher's ethical triangleV této diplomové práci formuluji tezi, že Starý zákon předpokládá nutnou obranu jednotlivce i skupiny. Tento předpoklad ověřuji na paradigmatickém přístupu Christophera Wrighta. Starý zákon není dogmatická příručka, proto je třeba se vyhnout fundamentalistické snaze abstrahovat obecné principy, které jsou provždy platné. Naopak, je třeba ke každému z příběhů přistupovat z narativního hlediska jako k originálu. V příběhu o Abramovi si uvědomuji jedinečnost situace únosu bližního. Obrana a záchrana života příbuzného by nebyla možná bez odvahy a víry vyznavačské postavy a je pro mě otázkou, zda může být modelem chování. V příběhu o Mojžíšovi si uvědomuji následek milosrdného jednání vyznavačské postavy, která nasadí svůj život v záchraně soukmenovce. Zaplatí za to vysokou cenu. V celkovém příběhu je tento moment definující pro další této postavy. V paradigmatickém příběhu nočního lupiče formuluji zásady ochrany domácnosti a obyvatel domu před lupičem. Tento příběh je příkladem individuální sebeobrany, kde je možné chránit i sebe. Další příklady, Ester a Nehemjáše ilustrují naopak kolektivní sebeobranu národa. Na negativních příkladech Šimeóna a Léviho si naopak uvědomuji, co není nutná obrana a kde její meze končí. Uvádím i příklad Matitjáše a Judit, které spadají do válečné situace, kde se mění...
In this thesis, the author formulates the thesis that the Old Testament presupposes self- defense of the individual and the group. This assumption is tested against the paradigmatic approach of Christopher Wright. The Old Testament is not a dogmatic handbook, so the fundamentalist attempt to abstract general principles that are forever valid must be avoided. Rather, each of the stories must be approached from a narrative perspective as an original. In the story of Abram, we are made aware of the uniqueness of the situation of the kidnapping of one's neighbor. Defending and saving the life of a relative would not have been possible without the courage and faith of the confessional figure, and it is questionable whether he can be a model of behavior for us. In the story of Moses, we realize the consequence of the merciful action of a confessional figure who puts his life on the line to save a fellow tribesman. He pays a high price. But in the story of the whole, this moment is defining for the next action of the one who pulls out of death and slavery. In the paradigmatic story of the nighttime burglar, we formulate the principles of protecting the household and its inhabitants from the burglar. This story is an example of individual self-defense where it is possible to protect oneself. Other...