dc.contributor.advisor | Beneš, Jiří | |
dc.creator | Šedý, Petr | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T02:29:30Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T02:29:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/195158 | |
dc.description.abstract | V této diplomové práci formuluji tezi, že Starý zákon předpokládá nutnou obranu jednotlivce i skupiny. Tento předpoklad ověřuji na paradigmatickém přístupu Christophera Wrighta. Starý zákon není dogmatická příručka, proto je třeba se vyhnout fundamentalistické snaze abstrahovat obecné principy, které jsou provždy platné. Naopak, je třeba ke každému z příběhů přistupovat z narativního hlediska jako k originálu. V příběhu o Abramovi si uvědomuji jedinečnost situace únosu bližního. Obrana a záchrana života příbuzného by nebyla možná bez odvahy a víry vyznavačské postavy a je pro mě otázkou, zda může být modelem chování. V příběhu o Mojžíšovi si uvědomuji následek milosrdného jednání vyznavačské postavy, která nasadí svůj život v záchraně soukmenovce. Zaplatí za to vysokou cenu. V celkovém příběhu je tento moment definující pro další této postavy. V paradigmatickém příběhu nočního lupiče formuluji zásady ochrany domácnosti a obyvatel domu před lupičem. Tento příběh je příkladem individuální sebeobrany, kde je možné chránit i sebe. Další příklady, Ester a Nehemjáše ilustrují naopak kolektivní sebeobranu národa. Na negativních příkladech Šimeóna a Léviho si naopak uvědomuji, co není nutná obrana a kde její meze končí. Uvádím i příklad Matitjáše a Judit, které spadají do válečné situace, kde se mění... | cs_CZ |
dc.description.abstract | In this thesis, the author formulates the thesis that the Old Testament presupposes self- defense of the individual and the group. This assumption is tested against the paradigmatic approach of Christopher Wright. The Old Testament is not a dogmatic handbook, so the fundamentalist attempt to abstract general principles that are forever valid must be avoided. Rather, each of the stories must be approached from a narrative perspective as an original. In the story of Abram, we are made aware of the uniqueness of the situation of the kidnapping of one's neighbor. Defending and saving the life of a relative would not have been possible without the courage and faith of the confessional figure, and it is questionable whether he can be a model of behavior for us. In the story of Moses, we realize the consequence of the merciful action of a confessional figure who puts his life on the line to save a fellow tribesman. He pays a high price. But in the story of the whole, this moment is defining for the next action of the one who pulls out of death and slavery. In the paradigmatic story of the nighttime burglar, we formulate the principles of protecting the household and its inhabitants from the burglar. This story is an example of individual self-defense where it is possible to protect oneself. Other... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Ethics | en_US |
dc.subject | Old Testament | en_US |
dc.subject | self-defense | en_US |
dc.subject | moral values | en_US |
dc.subject | Abram | en_US |
dc.subject | Moses | en_US |
dc.subject | Esther | en_US |
dc.subject | Nehemiah | en_US |
dc.subject | Decalogue | en_US |
dc.subject | Pacifism | en_US |
dc.subject | Just war | en_US |
dc.subject | moral conflict | en_US |
dc.subject | graded absolutism | en_US |
dc.subject | Schirrmacher's ethical triangle | en_US |
dc.subject | Etika | cs_CZ |
dc.subject | Starý zákon | cs_CZ |
dc.subject | Desatero | cs_CZ |
dc.subject | nutná obrana | cs_CZ |
dc.subject | Abram | cs_CZ |
dc.subject | Mojžíš | cs_CZ |
dc.subject | Ester | cs_CZ |
dc.subject | Nehemjáš | cs_CZ |
dc.subject | noční lupič | cs_CZ |
dc.subject | pacifismus | cs_CZ |
dc.subject | spravedlivá válka | cs_CZ |
dc.subject | etický konflikt | cs_CZ |
dc.subject | etický absolutismus | cs_CZ |
dc.subject | Schirrmacherův trojúhelník | cs_CZ |
dc.title | Principy Etiky Starého zákona - Nutná obrana ve Starém zákoně? | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-24 | |
dc.description.department | HTF - Katedra biblistiky a judaistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Hussite Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 230971 | |
dc.title.translated | Principles of Old Testament Ethics - Self-defense in Old Testament? | en_US |
dc.contributor.referee | Vymětalová Hrabáková, Eva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Husitská teologická fakulta::HTF - Katedra biblistiky a judaistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Husitská teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Hussite Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | HTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Religion and Social Sciences for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V této diplomové práci formuluji tezi, že Starý zákon předpokládá nutnou obranu jednotlivce i skupiny. Tento předpoklad ověřuji na paradigmatickém přístupu Christophera Wrighta. Starý zákon není dogmatická příručka, proto je třeba se vyhnout fundamentalistické snaze abstrahovat obecné principy, které jsou provždy platné. Naopak, je třeba ke každému z příběhů přistupovat z narativního hlediska jako k originálu. V příběhu o Abramovi si uvědomuji jedinečnost situace únosu bližního. Obrana a záchrana života příbuzného by nebyla možná bez odvahy a víry vyznavačské postavy a je pro mě otázkou, zda může být modelem chování. V příběhu o Mojžíšovi si uvědomuji následek milosrdného jednání vyznavačské postavy, která nasadí svůj život v záchraně soukmenovce. Zaplatí za to vysokou cenu. V celkovém příběhu je tento moment definující pro další této postavy. V paradigmatickém příběhu nočního lupiče formuluji zásady ochrany domácnosti a obyvatel domu před lupičem. Tento příběh je příkladem individuální sebeobrany, kde je možné chránit i sebe. Další příklady, Ester a Nehemjáše ilustrují naopak kolektivní sebeobranu národa. Na negativních příkladech Šimeóna a Léviho si naopak uvědomuji, co není nutná obrana a kde její meze končí. Uvádím i příklad Matitjáše a Judit, které spadají do válečné situace, kde se mění... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In this thesis, the author formulates the thesis that the Old Testament presupposes self- defense of the individual and the group. This assumption is tested against the paradigmatic approach of Christopher Wright. The Old Testament is not a dogmatic handbook, so the fundamentalist attempt to abstract general principles that are forever valid must be avoided. Rather, each of the stories must be approached from a narrative perspective as an original. In the story of Abram, we are made aware of the uniqueness of the situation of the kidnapping of one's neighbor. Defending and saving the life of a relative would not have been possible without the courage and faith of the confessional figure, and it is questionable whether he can be a model of behavior for us. In the story of Moses, we realize the consequence of the merciful action of a confessional figure who puts his life on the line to save a fellow tribesman. He pays a high price. But in the story of the whole, this moment is defining for the next action of the one who pulls out of death and slavery. In the paradigmatic story of the nighttime burglar, we formulate the principles of protecting the household and its inhabitants from the burglar. This story is an example of individual self-defense where it is possible to protect oneself. Other... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra biblistiky a judaistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |