Muzejní didaktika a výuka chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu
Museum didactics and its implementation in general chemistry
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195223Identifikátory
SIS: 217414
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čtrnáctová, Hana
Rychtera, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika chemie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
25. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Všeobecné chemické vzdělávání, literární rešerše, muzejní didaktika, obsahová analýza, polostrukturovaný rozhovor, názory a zkušenosti učitelů, názory a zkušenosti muzejních pedagogůKlíčová slova (anglicky)
General chemistry education, literature search, museum didactics, content analysis, semi-structured interviews, teacher's opinions and experience, museum educator's opinions and experienceDisertační práce se zabývá muzejní didaktikou a jejím možným uplatněním ve výuce chemie z pohledu učitelů chemie a muzejních pedagogů. Hlavním cílem disertačního projektu je analýza možností a limitů využití muzejních expozic ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu na základních školách a gymnáziích. Předložená práce vymezuje základní pojmy a hodnotí využívání muzeí v současnosti. Součástí je rovněž literární rešerše orientovaná na muzejní didaktiku se zaměřením na přírodovědné a zejména chemické vzdělávání. Rešerše je směřována na odborné publikace tuzemských i zahraničních autorů vydané v letech 1999-2019. Ve výzkumné části je objasněn design výzkumu, popsaná je výzkumná explorační strategie a technika sběru dat, tj. polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 10 učitelů chemie ze základních škol a gymnázií Olomouckého kraje a 12 muzejních pedagogů z muzeí Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Na základě výsledků výzkumných šetření byly vytvořeny metodické materiály k implementaci muzejních expozicí do výuky chemie. Konkrétně se jedná o podrobně vypracované návrhy exkurzí do muzea, které jsou důkazem toho, že muzea mohou mít v rámci výuky chemie smysluplné uplatnění. Metodické materiály byly evaluovány vybranými učiteli a vyzkoušeny v praxi. Z...
The dissertation thesis is focused on museum didactics and its optional use in teaching chemistry from the point of view of chemistry teachers and museum pedagogues. The chief goal of this project is to analyse possibilities and limits of museum expositions' use in teaching chemistry as a generally educational subject at lower-secondary schools and grammar schools. Hereby presented work determines basic terminology and evaluates the use of museums nowadays. The thesis includes also literary recherche directed at museum didactics with targeting natural sciences, particularly education in the field of chemistry. The recherche is aimed at expert publications written by Czech and foreign authors published between 1999 and 2019. The research part of the thesis explains the research design, it describes research exploration strategy and the means of collecting the data, i.e. half-structured interviews, and content analysis. The research specimen comprises of 10 lower-secondary and grammar-school chemistry teachers based in Olomouc Region and 12 museum pedagogues from Olomouc and Moravian-Silesian Region. Based on the results of the research, methodology materials intended for implementation of museum expositions in chemistry classes were made. Specifically, they cover detailed suggestions for museum...