Zobrazit minimální záznam

Museum didactics and its implementation in general chemistry
dc.contributor.advisorBílek, Martin
dc.creatorRybáriková, Lenka
dc.date.accessioned2024-10-16T06:24:12Z
dc.date.available2024-10-16T06:24:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195223
dc.description.abstractThe dissertation thesis is focused on museum didactics and its optional use in teaching chemistry from the point of view of chemistry teachers and museum pedagogues. The chief goal of this project is to analyse possibilities and limits of museum expositions' use in teaching chemistry as a generally educational subject at lower-secondary schools and grammar schools. Hereby presented work determines basic terminology and evaluates the use of museums nowadays. The thesis includes also literary recherche directed at museum didactics with targeting natural sciences, particularly education in the field of chemistry. The recherche is aimed at expert publications written by Czech and foreign authors published between 1999 and 2019. The research part of the thesis explains the research design, it describes research exploration strategy and the means of collecting the data, i.e. half-structured interviews, and content analysis. The research specimen comprises of 10 lower-secondary and grammar-school chemistry teachers based in Olomouc Region and 12 museum pedagogues from Olomouc and Moravian-Silesian Region. Based on the results of the research, methodology materials intended for implementation of museum expositions in chemistry classes were made. Specifically, they cover detailed suggestions for museum...en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá muzejní didaktikou a jejím možným uplatněním ve výuce chemie z pohledu učitelů chemie a muzejních pedagogů. Hlavním cílem disertačního projektu je analýza možností a limitů využití muzejních expozic ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu na základních školách a gymnáziích. Předložená práce vymezuje základní pojmy a hodnotí využívání muzeí v současnosti. Součástí je rovněž literární rešerše orientovaná na muzejní didaktiku se zaměřením na přírodovědné a zejména chemické vzdělávání. Rešerše je směřována na odborné publikace tuzemských i zahraničních autorů vydané v letech 1999-2019. Ve výzkumné části je objasněn design výzkumu, popsaná je výzkumná explorační strategie a technika sběru dat, tj. polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 10 učitelů chemie ze základních škol a gymnázií Olomouckého kraje a 12 muzejních pedagogů z muzeí Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Na základě výsledků výzkumných šetření byly vytvořeny metodické materiály k implementaci muzejních expozicí do výuky chemie. Konkrétně se jedná o podrobně vypracované návrhy exkurzí do muzea, které jsou důkazem toho, že muzea mohou mít v rámci výuky chemie smysluplné uplatnění. Metodické materiály byly evaluovány vybranými učiteli a vyzkoušeny v praxi. Z...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectGeneral chemistry educationen_US
dc.subjectliterature searchen_US
dc.subjectmuseum didacticsen_US
dc.subjectcontent analysisen_US
dc.subjectsemi-structured interviewsen_US
dc.subjectteacher's opinions and experienceen_US
dc.subjectmuseum educator's opinions and experienceen_US
dc.subjectVšeobecné chemické vzdělávánícs_CZ
dc.subjectliterární rešeršecs_CZ
dc.subjectmuzejní didaktikacs_CZ
dc.subjectobsahová analýzacs_CZ
dc.subjectpolostrukturovaný rozhovorcs_CZ
dc.subjectnázory a zkušenosti učitelůcs_CZ
dc.subjectnázory a zkušenosti muzejních pedagogůcs_CZ
dc.titleMuzejní didaktika a výuka chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-25
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId217414
dc.title.translatedMuseum didactics and its implementation in general chemistryen_US
dc.contributor.refereeČtrnáctová, Hana
dc.contributor.refereeRychtera, Jiří
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Chemistryen_US
thesis.degree.programDidactics of Chemistryen_US
thesis.degree.programDidaktika chemiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Chemistryen_US
uk.degree-program.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Chemistryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá muzejní didaktikou a jejím možným uplatněním ve výuce chemie z pohledu učitelů chemie a muzejních pedagogů. Hlavním cílem disertačního projektu je analýza možností a limitů využití muzejních expozic ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu na základních školách a gymnáziích. Předložená práce vymezuje základní pojmy a hodnotí využívání muzeí v současnosti. Součástí je rovněž literární rešerše orientovaná na muzejní didaktiku se zaměřením na přírodovědné a zejména chemické vzdělávání. Rešerše je směřována na odborné publikace tuzemských i zahraničních autorů vydané v letech 1999-2019. Ve výzkumné části je objasněn design výzkumu, popsaná je výzkumná explorační strategie a technika sběru dat, tj. polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 10 učitelů chemie ze základních škol a gymnázií Olomouckého kraje a 12 muzejních pedagogů z muzeí Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Na základě výsledků výzkumných šetření byly vytvořeny metodické materiály k implementaci muzejních expozicí do výuky chemie. Konkrétně se jedná o podrobně vypracované návrhy exkurzí do muzea, které jsou důkazem toho, že muzea mohou mít v rámci výuky chemie smysluplné uplatnění. Metodické materiály byly evaluovány vybranými učiteli a vyzkoušeny v praxi. Z...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation thesis is focused on museum didactics and its optional use in teaching chemistry from the point of view of chemistry teachers and museum pedagogues. The chief goal of this project is to analyse possibilities and limits of museum expositions' use in teaching chemistry as a generally educational subject at lower-secondary schools and grammar schools. Hereby presented work determines basic terminology and evaluates the use of museums nowadays. The thesis includes also literary recherche directed at museum didactics with targeting natural sciences, particularly education in the field of chemistry. The recherche is aimed at expert publications written by Czech and foreign authors published between 1999 and 2019. The research part of the thesis explains the research design, it describes research exploration strategy and the means of collecting the data, i.e. half-structured interviews, and content analysis. The research specimen comprises of 10 lower-secondary and grammar-school chemistry teachers based in Olomouc Region and 12 museum pedagogues from Olomouc and Moravian-Silesian Region. Based on the results of the research, methodology materials intended for implementation of museum expositions in chemistry classes were made. Specifically, they cover detailed suggestions for museum...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV