Fenomén krize výchovy z filosofického pohledu Hannah Arendtové
The Phenomenon of the crisis od Education from the Philosophical perspektive of Hannah Arendt.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195255Identifikátory
SIS: 217759
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Zicha, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
26. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Arendtová Hannah, Martin Heidegger, Jaspers Karl, Aristotelés ze Stageiry, Palouš Radim, Patočka Jan, Platón, Sókratés, Kant Immanuel, krize, pravda, pluralita, myšlení, banální zlo, výchova, hodnoty, autorita, svět, soudnost, nitro, kolektivní vina, morálkaKlíčová slova (anglicky)
Arendt Hannah, Heidegger Martin, Jaspers Karl, Aristotle of Stageira, Palouš Radim, Patočka Jan, Plato, Sócratés Kant Immanuel, crisis, truth, plurality, thinking, banal evil, education, values, authority, world, judgment, inner, collective guilt, moralityV předložené práci se zabýváme problematikou krize ve výchově z pohledu Hannah Arendtové z pohledu filosoficko-antropologicko-historického a teleologického. V první části představujeme život Hannah Arendtové ve vybraných historických úsecích. Způsob jejího života ovlivnil její uvažování a formování filosofických a politických názorů. V práci si neklademe nárok na vyčerpávající popis všech fenoménů, kterými se zabývala během svého života Arendtová. V druhé části práce předkládáme fenomén rozumění světu z pohledu Hannah Arendtové Ve třetí obsáhlé části popisujeme problematiku plurality, myšlení, soudnosti, banality zla, morálky a kolektivní viny. Ve čtvrté části představujeme fenomén výchovy a vzdělávání, včetně vybraných modelů výchovy. Předkládáme komparativní pohled na výchovu a vzdělání ze strany Pauliny Sosnowské a Radima Palouše. V páté části předkládáme pojetí lásky, které představila Hannah Arendtové ve své disertační práci pod názvem Der Liebesbegriff bei Augustin. V šesté části představujeme, co jsou fenomény: člověk a svět, nitro a druhý. V sedmé obsáhlé části se obecně věnujeme fenoménu krize z různých úhlů pohledu. Pozornost je věnována fenoménu krize, krize autority, vzdělání a výchovy prismatem Hannah Arendtové. Současně předkládáme fenomén krize hodnot a chování v konzumně a...
This written work deals with the meaning of the of crisis in education from the perspective of Hannah Arendt from a philosophical-anthropological-historical and teleological perspective. In the first part we present Hannah Arendt's life in selected historical sections. The way she lived influenced her thinking and the formation of her philosophical and political views. The thesis does not pretend to be an exhaustive description of all the phenomena Arendt dealt with during her lifetime. In the second part of the thesis, we present the phenomenon of understanding the world from the perspective of Hannah Arendt In the third comprehensive part we describe the issues of plurality, thought, judgment, the banality of evil, morality and collective guilt. In the fourth part we introduce the phenomenon of education and education, including selected models of education. We present a comparative view of upbringing and education by Paulina Sosnowska and Radim Palouš. In the fifth part we present the concept of love introduced by Hannah Arendt in her dissertation entitled Der Liebesbegriff bei Augustin. In the sixth part we present what the phenomena are: man and the world, the interior and the other. In the seventh comprehensive part we deal with the phenomenon of crisis in general from different perspectives....