Telefonáty s jazykovou poradnou: analýza průběhu rozhovorů
Calls to the Language Consulting Centre: An Analysis of Interaction Progress
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195672Identifikátory
SIS: 168862
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uhlířová, Ludmila
Tůma, František
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
dotaz|globální organizace rozhovoru|institucionální komunikace|jazyková poradna|jazykové poradenství|konverzační analýza|odpověď|úvod rozhovoru|telefonát|telefonický rozhovor|závěr rozhovoruKlíčová slova (anglicky)
answer|closing|conversation analysis|institutional interaction|language consulting|Language Consulting Centre|opening|overall structural organization|phone call|query|question|telephone conversationTelefonáty s jazykovou poradnou: analýza průběhu rozhovorů Klára Dvořáková Abstrakt Jazyková poradna Ústavu pro jazyk český nabízí vedle tradičních písemných odpovědí již téměř osmdesát let taktéž telefonické konzultace. Během této doby vycházely poměrně pravidelně odborné články věnující se zejména obsahu jazykových dotazů, samotné rozhovory s tazateli však zůstávaly stranou pozornosti badatelů (až na několik málo výjimek v posledních letech). Cílem této disertační práce je proto poskytnout ucelený popis průběhu jazykověporadenských telefonických interakcí. Za tímto účelem jsem analyzovala vybrané části z 63 nahrávek autentických telefonátů do jazykové poradny. Celkem jsem podrobila detailnímu zkoumání 63 úvodů rozhovoru, 102 jazykových dotazů, 102 odpovědí na dotazy, 101 reakcí na odpovědi a 63 závěrů rozhovoru, a to s využitím metodologie konverzační analýzy. V promluvách interaktantů jsem na základě důkladné komparace případů identifikovala několik kategorií strukturních jednotek (SJ), které se opakovaně objevují v jazykověporadenských rozhovorech. Patří mezi ně kontaktové a identifikační SJ (v úvodu rozhovoru), SJ vymezující téma dotazu, SJ tematizující znalostní deficit (v dotazu), SJ poskytující řešení, SJ reflektující práci se zdroji (v odpovědi), SJ přijímající odpověď (v reakci), SJ uzavírající...
Calls to the Language Consulting Centre: An Analysis of Interaction Progress Klára Dvořáková Abstract The Language Consulting Centre (LCC) of the Czech Language Institute has been offering telephone consultations for almost eighty years, in addition to traditional written answers. During that time papers about the content of queries were published fairly regularly, but the interaction between callers and LCC employees was mostly disregarded (with a few recent exceptions). Therefore, this dissertation aims to provide a comprehensive description of telephone interactions with the LCC. For this purpose, I examined parts from 63 recordings of authentic phone calls to the LCC, specifically 63 telephone openings, 102 language queries, 102 answers, 101 reactions to answers and 63 telephone closings using the methodology of conversation analysis. Through a comprehensive comparison of cases I identified recurring components in interactants' utterances. These components are used for various purposes such as establishing contact and providing self-identification during telephone opening, defining the topic of the query, thematizing knowledge deficit in a query, providing a solution, reflecting work with resources in an answer, accepting the answer in a reaction or closing a phone call. This categorization demonstrates...