Zobrazit minimální záznam

Calls to the Language Consulting Centre: An Analysis of Interaction Progress
dc.contributor.advisorHavlík, Martin
dc.creatorDvořáková, Klára
dc.date.accessioned2024-11-08T07:26:45Z
dc.date.available2024-11-08T07:26:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195672
dc.description.abstractCalls to the Language Consulting Centre: An Analysis of Interaction Progress Klára Dvořáková Abstract The Language Consulting Centre (LCC) of the Czech Language Institute has been offering telephone consultations for almost eighty years, in addition to traditional written answers. During that time papers about the content of queries were published fairly regularly, but the interaction between callers and LCC employees was mostly disregarded (with a few recent exceptions). Therefore, this dissertation aims to provide a comprehensive description of telephone interactions with the LCC. For this purpose, I examined parts from 63 recordings of authentic phone calls to the LCC, specifically 63 telephone openings, 102 language queries, 102 answers, 101 reactions to answers and 63 telephone closings using the methodology of conversation analysis. Through a comprehensive comparison of cases I identified recurring components in interactants' utterances. These components are used for various purposes such as establishing contact and providing self-identification during telephone opening, defining the topic of the query, thematizing knowledge deficit in a query, providing a solution, reflecting work with resources in an answer, accepting the answer in a reaction or closing a phone call. This categorization demonstrates...en_US
dc.description.abstractTelefonáty s jazykovou poradnou: analýza průběhu rozhovorů Klára Dvořáková Abstrakt Jazyková poradna Ústavu pro jazyk český nabízí vedle tradičních písemných odpovědí již téměř osmdesát let taktéž telefonické konzultace. Během této doby vycházely poměrně pravidelně odborné články věnující se zejména obsahu jazykových dotazů, samotné rozhovory s tazateli však zůstávaly stranou pozornosti badatelů (až na několik málo výjimek v posledních letech). Cílem této disertační práce je proto poskytnout ucelený popis průběhu jazykověporadenských telefonických interakcí. Za tímto účelem jsem analyzovala vybrané části z 63 nahrávek autentických telefonátů do jazykové poradny. Celkem jsem podrobila detailnímu zkoumání 63 úvodů rozhovoru, 102 jazykových dotazů, 102 odpovědí na dotazy, 101 reakcí na odpovědi a 63 závěrů rozhovoru, a to s využitím metodologie konverzační analýzy. V promluvách interaktantů jsem na základě důkladné komparace případů identifikovala několik kategorií strukturních jednotek (SJ), které se opakovaně objevují v jazykověporadenských rozhovorech. Patří mezi ně kontaktové a identifikační SJ (v úvodu rozhovoru), SJ vymezující téma dotazu, SJ tematizující znalostní deficit (v dotazu), SJ poskytující řešení, SJ reflektující práci se zdroji (v odpovědi), SJ přijímající odpověď (v reakci), SJ uzavírající...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectanswer|closing|conversation analysis|institutional interaction|language consulting|Language Consulting Centre|opening|overall structural organization|phone call|query|question|telephone conversationen_US
dc.subjectdotaz|globální organizace rozhovoru|institucionální komunikace|jazyková poradna|jazykové poradenství|konverzační analýza|odpověď|úvod rozhovoru|telefonát|telefonický rozhovor|závěr rozhovorucs_CZ
dc.titleTelefonáty s jazykovou poradnou: analýza průběhu rozhovorůcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-05
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId168862
dc.title.translatedCalls to the Language Consulting Centre: An Analysis of Interaction Progressen_US
dc.contributor.refereeUhlířová, Ludmila
dc.contributor.refereeTůma, František
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Languageen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Languageen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTelefonáty s jazykovou poradnou: analýza průběhu rozhovorů Klára Dvořáková Abstrakt Jazyková poradna Ústavu pro jazyk český nabízí vedle tradičních písemných odpovědí již téměř osmdesát let taktéž telefonické konzultace. Během této doby vycházely poměrně pravidelně odborné články věnující se zejména obsahu jazykových dotazů, samotné rozhovory s tazateli však zůstávaly stranou pozornosti badatelů (až na několik málo výjimek v posledních letech). Cílem této disertační práce je proto poskytnout ucelený popis průběhu jazykověporadenských telefonických interakcí. Za tímto účelem jsem analyzovala vybrané části z 63 nahrávek autentických telefonátů do jazykové poradny. Celkem jsem podrobila detailnímu zkoumání 63 úvodů rozhovoru, 102 jazykových dotazů, 102 odpovědí na dotazy, 101 reakcí na odpovědi a 63 závěrů rozhovoru, a to s využitím metodologie konverzační analýzy. V promluvách interaktantů jsem na základě důkladné komparace případů identifikovala několik kategorií strukturních jednotek (SJ), které se opakovaně objevují v jazykověporadenských rozhovorech. Patří mezi ně kontaktové a identifikační SJ (v úvodu rozhovoru), SJ vymezující téma dotazu, SJ tematizující znalostní deficit (v dotazu), SJ poskytující řešení, SJ reflektující práci se zdroji (v odpovědi), SJ přijímající odpověď (v reakci), SJ uzavírající...cs_CZ
uk.abstract.enCalls to the Language Consulting Centre: An Analysis of Interaction Progress Klára Dvořáková Abstract The Language Consulting Centre (LCC) of the Czech Language Institute has been offering telephone consultations for almost eighty years, in addition to traditional written answers. During that time papers about the content of queries were published fairly regularly, but the interaction between callers and LCC employees was mostly disregarded (with a few recent exceptions). Therefore, this dissertation aims to provide a comprehensive description of telephone interactions with the LCC. For this purpose, I examined parts from 63 recordings of authentic phone calls to the LCC, specifically 63 telephone openings, 102 language queries, 102 answers, 101 reactions to answers and 63 telephone closings using the methodology of conversation analysis. Through a comprehensive comparison of cases I identified recurring components in interactants' utterances. These components are used for various purposes such as establishing contact and providing self-identification during telephone opening, defining the topic of the query, thematizing knowledge deficit in a query, providing a solution, reflecting work with resources in an answer, accepting the answer in a reaction or closing a phone call. This categorization demonstrates...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV