Vliv časných životních rizikových faktorů na strukturu a funkci mozku
The influence of early life risk factors on brain structure and function
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195723Identifikátory
SIS: 217652
Kolekce
- Kvalifikační práce [3191]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bražinová, Alexandra
Janoutová, Jana
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Preventivní medicína a epidemiologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika psychiatrie a lékařské psychologie 3. LF UK a NÚDZ
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
socioekonomická situace, vzdělání, zdraví mozku, úzkost, deprese, kognitivní schopnostiKlíčová slova (anglicky)
socioeconomic status, education, brain health, anxiety, depression, cognitive abilitiesv českém jazyce Úvod: Kognitivní schopnosti a duševní zdraví mohou být ovlivněny prostředím, ve kterém jedinec vyrůstal, a vlastním dosaženým vzděláním. Cílem této práce je objasnit vztah mezi časnými rizikovými faktory (socioekonomická deprivace v dětství, nižší vzdělání jedince a rodičů) a parametry zhoršení zdraví mozku (snížení kognitivních schopností, rysy a příznaky úzkosti, příznaky deprese) a zkoumat roli funkční konektivity mezi mozkovými sítěmi v tomto vztahu. Metodika: Vypracovali jsme čtyři monotematicky zaměřené studie s použitím dat z českého ramena Evropské longitudinální studie těhotenství a dětství (zdroj dat pro Studii I a II) a z Průzkumu zdraví, stárnutí a důchodu v Evropě (zdroj dat pro Studii III a IV). Ve Studii I a II jsme pomocí lineární regrese analyzovali vztah mezi socioekonomickou deprivací v dětství, kognitivními schopnostmi v adolescenci a rysy úzkosti v dospělosti (Studie I) a vztah mezi vzděláním rodičů a kognitivními schopnostmi jejich dětí ve věku 8 let a 28/29 let (Studie II). V neurozobrazovací části Studie I a II jsme vyhodnotili, zda tento vztah souvisí se silou funkční konektivity mezi laterálním prefrontálním kortexem (Studie I) a mezi uzly salientní sítě (Studie II) a ostatními voxely mozku. Ve Studii III a IV jsme pomocí logistické regrese analyzovali...
in English Introduction: Cognitive abilities and mental health can be influenced by the environment, in which individuals grew up, as well as their educational attainment. The aim of this dissertation is to elucidate the relationship between early-life risk factors (childhood socioeconomic deprivation, lower individual's and parental educational attainment) and parameters of lower brain health integrity (lower cognitive ability, trait and symptoms of anxiety, symptoms of depression) and the role of functional connectivity between brain networks in this relationship. Methods: We performed four monothematic studies using data from the Czech arm of the European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (data source for Studies I and II) and from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (data source for Studies III and IV). In Studies I and II, we used linear regression to analyze the relationship between socioeconomic deprivation in childhood, cognitive ability in adolescence, and trait anxiety in adulthood (Study I) and the relationship between parental education and their children's cognitive ability at ages 8 and 28/29 (Study II). In the neuroimaging part of Studies I and II, we evaluated whether this relationship is associated with the strength of functional connectivity between...