Život v dětském domově z pohledu dětí umístěných do ústavní péče
Life in a children's care home from the perspective of children placed in institutional care
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195902Identifikátory
SIS: 265972
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řezáč, Karel
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Sociální a pastorační práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
děti, dětský domov, vychovatel, OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí), náhradní rodinná péčeKlíčová slova (anglicky)
children, children's home, educator, OSPOD (the authority for social and legal protection of children), substitute family careCílem této bakalářské práce je přiblížit chod jednoho dětského domova v České republice a představit vybrané děti, které v něm žijí. Představuji zde formy náhradní výchovy, orgán sociálně-právní ochrany dětí a bližší charakteristiku vybraného dětského domova. Na základě ilustračních příběhů dětí z dětského domova jsou zde demonstrovány příčiny odebírání dětí z biologické rodiny, jejich adaptace v dětském domově, kontakty s rodinou, zkušenosti dětí s náhradní rodinnou péčí a spolupráce vychovatelů s dětmi. Pro svoji práci jsem zvolila kvalitativní výzkum, techniku individuálního rozhovoru pomocí polostrukturovaného dotazování, jehož účelem je zjištění, jak děti v dětském domově vnímají své vychovatele. Přínosem mé práce jsou dle mého názoru přímé názory a zkušenosti dětí z dětského domova a zkušenosti z praxe vychovatele v dětském domově.
The primary objective of this bachelor thesis is to provide an examination of the operational framework of a children's home within the context of the Czech Republic, along with offering insights into the lives of selected resident children. The thesis presents various forms of substitute education, the functioning of OSPOD (the authority for social and legal protection of children) and a closer description of the chosen children's home. Grounded in illustrative narratives drawn from the experiences of children within the institution, this thesis explores the underlying rationales for children's removal from their biological families, their adjustment processes within the institutional context, familial interactions, experiences of children with substitute family care, and the collaborative dynamics between educators in the children home and children. Qualitative research methodology was employed for this study, employing the technique of individual interviews characterized by semi-structured questioning to discern the perceptions of children residing in the orphanage regarding their educators. The salient contribution of this work lies in its utilization of direct opinions and experiential insights both from the children residing in the children's home and the educators in the institution themselves.