Zobrazit minimální záznam

"Concentrated attack on the eye of the spectator""Radical Baroque" architecture in the writings of Czech arthistorians
dc.contributor.advisorMacek, Petr
dc.creatorBachtík, Jakub
dc.date.accessioned2025-01-08T09:54:40Z
dc.date.available2025-01-08T09:54:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196074
dc.description.abstract"Souhrnný útok na oko diváka". "Radikálně barokní" architektura v česky psaných dějinách umění Klíčová slova: radikální baroko; architektura 17. a 18. století; metodologie dějin umění; historie českých dějin umění; recepce baroka; Oldřich Stefan; Antonín Matějček Tato práce sleduje vznik pojmu "radikální baroko" v českém dějepisu umění a to, jak tento pojem ovlivňoval vztah českých historiků a historiků umění k architektuře 17. a 18. století. Text nejprve sleduje, jak si česky psaný dějepis architektury pracně hledal vztah k tvorbě 17. a 18. století a k baroku jako plnohodnotnému slohovému období. Ukazuje, že už v devadesátých letech 19. století byli historikové umění připravení celou etapu plně rehabilitovat, a to včetně jejích nejexpresivnějších projevů v podobě staveb nad křivkově formovaným půdorysem. Úhelným kamenem této rehabilitace se stalo dílo Kiliána Ignáce Dientzenhofera, které neztratilo přízeň ani u obrozeneckých vlasteneckých vzdělanců, kteří byli k umění 18. století jinak ostře kritičtí. Dále text zkoumá, jak ve dvacátých letech 20. století na tuto odbornou rehabilitaci baroka navázala snaha o podrobnější poznání jednotlivých tvůrčích osobností, ale také hlavních stylových rysů a vrstev. Podrobně se soustředí na linku, která posléze vedla k vytvoření pojmu "radikální baroko". Její počátky...cs_CZ
dc.description.abstract"Concentrated attack on the eye of the spectator". "Radical Baroque" architecture in the writings of Czech art historians Keywords: Radical Baroque; 17th and 18th century architecture; methodology of art history; history of czech art history; reception of the Baroque; Oldřich Stefan; Antonín Matějček This thesis examines the origins of the term "Radical Baroque" in Czech art history and how this concept influenced the approach of Czech historians and art historians to the architecture of the 17th and 18th centuries. The text begins by tracing how the Czech written history of architecture struggled to find an appreciation to the work of the 17th and 18th centuries and to the Baroque as a fully-fledged style period. It shows that by the 1890s art historians were ready to fully rehabilitate the entire phase, including its most expressive manifestations in the form of buildings above the curve- shaped ground plan. The cornerstone of this rehabilitation was the work of Kilian Ignaz Dientzenhofer, which did not fall out of favour even with the revivalist patriotic scholars who were otherwise sharply critical of 18th-century art. The text then examines how, in the 1920s, this scholarly rehabilitation of the Baroque was followed by efforts to gain a more detailed understanding of individual creative personalities,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectRadical Baroque|17th and 18th century architecture|methodology of art history|history of czech art history|reception of the Baroque|Oldřich Stefan|Antonín Matějčeken_US
dc.subjectradikální baroko|architektura 17. a 18. století|metodologie dějin umění|historie českých dějin umění|recepce baroka|Oldřich Stefan|Antonín Matějčekcs_CZ
dc.title"Souhrnný útok na oko diváka""Radikálně barokní" architektura v česky psanýchdějinách uměnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-11-14
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId182041
dc.title.translated"Concentrated attack on the eye of the spectator""Radical Baroque" architecture in the writings of Czech arthistoriansen_US
dc.contributor.refereeŠvácha, Rostislav
dc.contributor.refereeKroupa, Jiří
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programHistory of Visual Artsen_US
thesis.degree.programDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Visual Artsen_US
uk.degree-program.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Visual Artsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs"Souhrnný útok na oko diváka". "Radikálně barokní" architektura v česky psaných dějinách umění Klíčová slova: radikální baroko; architektura 17. a 18. století; metodologie dějin umění; historie českých dějin umění; recepce baroka; Oldřich Stefan; Antonín Matějček Tato práce sleduje vznik pojmu "radikální baroko" v českém dějepisu umění a to, jak tento pojem ovlivňoval vztah českých historiků a historiků umění k architektuře 17. a 18. století. Text nejprve sleduje, jak si česky psaný dějepis architektury pracně hledal vztah k tvorbě 17. a 18. století a k baroku jako plnohodnotnému slohovému období. Ukazuje, že už v devadesátých letech 19. století byli historikové umění připravení celou etapu plně rehabilitovat, a to včetně jejích nejexpresivnějších projevů v podobě staveb nad křivkově formovaným půdorysem. Úhelným kamenem této rehabilitace se stalo dílo Kiliána Ignáce Dientzenhofera, které neztratilo přízeň ani u obrozeneckých vlasteneckých vzdělanců, kteří byli k umění 18. století jinak ostře kritičtí. Dále text zkoumá, jak ve dvacátých letech 20. století na tuto odbornou rehabilitaci baroka navázala snaha o podrobnější poznání jednotlivých tvůrčích osobností, ale také hlavních stylových rysů a vrstev. Podrobně se soustředí na linku, která posléze vedla k vytvoření pojmu "radikální baroko". Její počátky...cs_CZ
uk.abstract.en"Concentrated attack on the eye of the spectator". "Radical Baroque" architecture in the writings of Czech art historians Keywords: Radical Baroque; 17th and 18th century architecture; methodology of art history; history of czech art history; reception of the Baroque; Oldřich Stefan; Antonín Matějček This thesis examines the origins of the term "Radical Baroque" in Czech art history and how this concept influenced the approach of Czech historians and art historians to the architecture of the 17th and 18th centuries. The text begins by tracing how the Czech written history of architecture struggled to find an appreciation to the work of the 17th and 18th centuries and to the Baroque as a fully-fledged style period. It shows that by the 1890s art historians were ready to fully rehabilitate the entire phase, including its most expressive manifestations in the form of buildings above the curve- shaped ground plan. The cornerstone of this rehabilitation was the work of Kilian Ignaz Dientzenhofer, which did not fall out of favour even with the revivalist patriotic scholars who were otherwise sharply critical of 18th-century art. The text then examines how, in the 1920s, this scholarly rehabilitation of the Baroque was followed by efforts to gain a more detailed understanding of individual creative personalities,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV