Měření digitálních kompetencí žáků středních škol při používání mobilních telefonů
Measuring the digital competencies of high school students when using mobile phones
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196195Identifikátory
SIS: 246999
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čapek Adamec, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Digitální kompetence, žáci středních škol, mobilní telefon, metoda ukotvujících vinětKlíčová slova (anglicky)
Digital competence, high school students, mobile phone, anchoring vignette methodTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku digitálních kompetencí žáků středních škol při používání mobilních telefonů. V teoretické části jsou představeny základní pojmy jako digitální technologie, digitální kompetence, digitální generace, digitální gramotnost, digitální vyloučení, digitální závislost a digitální detox. Dále je popsán význam digitalizace a e-Governmentu, informační a komunikační technologie ve vzdělávání, včetně klíčových kompetencí v rámcových a školních vzdělávacích programech. Práce také zahrnuje historii a současnost mobilních telefonů a mobilních telefonních sítí, definuje žáka střední školy a zmiňuje několik zajímavostí souvisejících s užíváním mobilních telefonů. Empirická část se zabývá podrobnou analýzou a hodnocením vybraných digitálních kompetencí na základě dat ze strukturovaného dotazníku. Cílem výzkumu bylo zmapovat úroveň digitálních kompetencí žáků středních škol. Výzkum využil příběhy k zjištění heterogenity ve stylu odpovídání žáků, které lze využít i jako podklad pro vytvoření tzv. ukotvujících vinět. K řešení byla použita metoda analýzy dat ze strukturovaného dotazníku v kvantitativním výzkumu. Výsledky ukazují, že žáci středních škol mají různé úrovně digitálních dovedností a různé způsoby využívání mobilních telefonů. Závěry práce naznačují, že žáci,...
This diploma thesis focuses on the issue of digital competences of high school students when using mobile phones. In the theoretical part, basic concepts such as digital technology, digital competences, digital generation, digital literacy, digital exclusion, digital addiction and digital detox are introduced. Furthermore, the importance of digitization and e- Government, information and communication technologies in education, including key competencies in framework and school education programs, is described. The thesis also includes the history and present of mobile phones and mobile phone networks, defines a high school student and mentions several interesting facts related to the use of mobile phones. The empirical part deals with a detailed analysis and evaluation of selected digital competencies based on data from a structured questionnaire. The aim of the research was to map the level of digital competences of high school students. The research used stories to detect heterogeneity in the style of students' answers, which can also be used as a basis for the creation of so-called anchoring vignettes method. The method of data analysis from a structured questionnaire in quantitative research was used to solve the problem. The results show that high school students have different levels of...