Komunikace pedagogů se žáky základních škol speciálních
Communication between teachers and pupils of special primary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196292/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196292Identifikátory
SIS: 245478
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Thorovská, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zdraví, komunikace, náhradní komunikační systém, poruchy autistického spektra, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Health, communication, alternative communication system, autism spectrum disorders, educationDiplomová práce se věnuje problematice komunikace pedagogů na základních školách speciálních. V teoretické části se práce zabývá základními pojmy, které jsou rozděleny, pro lepší přehlednost, do kapitol a podkapitol. Konkrétně jsou v diplomové práci zmíněny pojmy zdraví, komunikace žáků a pedagogů, alternativní a augmentativní komunikace, poruchy autistického spektra a vzdělávání těchto žáků. Hlavním cílem práce bylo zjistit preference výběru komunikačních způsobů pedagogem při komunikaci s žákem s poruchou autistického spektra. V praktické části diplomové práce byly použity dvě výzkumné metody. Rozhovor (interview) s pedagogy a případová studie. Konkrétně bylo zjišťováno, jaké komunikační prostředky využívají pedagogové při komunikaci s těmito žáky a pro lepší pochopení problému do hloubky jsou v práci zpracovány i konkrétní kazuistiky některých žáků. Další otázkou, kterou se práce zabývá, jsou možnosti vzdělávání pedagogů v oblasti komunikačních dovedností. Klíčová slova Zdraví, komunikace, poruchy autistického spektra, náhradní komunikační systém, vzdělávání
The thesis deals with the issue of communication of teachers in special primary schools. In the theoretical part, the thesis deals with basic concepts, which are divided, for better clarity, into chapters and subchapters. Specifically, the thesis mentions the concepts of health, communication between pupils and teachers, alternative and augmentative communication, autism spectrum disorders and education of these pupils. The main aim of the thesis was to find out the preferences of the choice of communication methods by the educator when communicating with a pupil with autism spektrum disorder. Two research methods were used in the practical part of the thesis. Interview with teachers and case study. Specifically, it was investigated what means of communication are used by teachers when communicating with these pupils and for a better understanding of the problem in depth, specific case studies of some pupils are also presented in the thesis. Another issue addressed in the thesis is the possibilities of training teachers in communication skills. Keywords Health, communication, autism spectrum disorders, alternative communication system, education