Zobrazit minimální záznam

Pupils' Evaluation of Selected Elements in Czech Language Textbooks and Workbooks
dc.contributor.advisorDoležalová, Eliška
dc.creatorŘíhová, Natálie
dc.date.accessioned2025-02-05T09:50:55Z
dc.date.available2025-02-05T09:50:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196303
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá žákovským hodnocením učebnic a pracovních sešitů na základní škole. Výzkumné šetření se uskutečnilo v 5. a dvou 8. třídách. Hodnocení bylo provedeno na základě výstupu z výzkumného šetření, které je orientováno kvalitativně s využitím kvantifikace dat. Sběr dat proběhl pomocí dotazníků. V nich žáci hodnotili tyto aspekty: srozumitelnost zadání, dostatek místa na psaní, subjektivní líbivost obrazového materiálu, vhodnost obrazového materiálu vzhledem k věku adresáta a působení souvislého textu, izolovaných vět nebo izolovaných slov ve cvičení. Zkoumaná cvičení vycházela z aktuálně používaných učebnicových řad českého jazyka s doložkou MŠMT, konkrétně od nakladatelství SPN, Didaktis a vydavatelství Taktik. Dotazníkové šetření bylo navíc podpořeno pozorováním třídy v průběhu vyplňování a následnými individuálními rozhovory s vybranými žáky. Tyto přidružené metody pak poskytly další podklady pro interpretaci výsledků. Srozumitelnost zadání byla hodnocena průměrně, stejně tak oba aspekty obrazové části. Obdobně byl hodnocen i dostatek místa na psaní - jedinou výjimkou zde byla učebnicová řada od vydavatelství Taktik, kterou žáci v tomto bodě hodnotili nižšími body. Jedním z nejvýznamnějších zjištění bylo, že žáci nehodnotí primárně nižším počtem bodů strany bez obrazové části,...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on pupils' evaluation of textbooks and workbooks in primary school. The research was done in 5th and two 8th grade classrooms. The evaluation was based on the outcome of the research which was qualitatively oriented and supported by data quantification. Data were collected using questionnaires in wjich pupils evaluated the following aspects: the clarity of instructions, the adequacy of space for writing, the subjective attractiveness of pictorial material, the appropriateness of the pictorial material in relation to the pupils' age, and the impact of continuous text, isolated sentences or isolated words in the exercises. The exercises were taken from currently used Czech language textbook series with the Ministry of Education, Youth and Sports endorsement, specifically from the publishers SPN, Didaktis and Taktik. In addition, the questionnaire survey was supported by classroom observation during the completion process and subsequent individual interviews with selected students. These additional methods provided further insights for the interpretation of the results. The clarity of instructions was rated average, as were both aspects of the pictorial section. Similarly, the adequacy of space for writing was also rated average, with the only exception being the textbook series...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectpracovní sešitcs_CZ
dc.subjectžákcs_CZ
dc.subjecthodnocenícs_CZ
dc.subjectobrazová a textová částcs_CZ
dc.subjectsrozumitelnost zadánícs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectworkbooken_US
dc.subjectpupilen_US
dc.subjectevaluationen_US
dc.subjectpictorial and textual sectionen_US
dc.subjectclarity of instructionsen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.titleŽákovské hodnocení vybraných prvků v učebnicích a pracovních sešitech českého jazykacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-15
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245219
dc.title.translatedPupils' Evaluation of Selected Elements in Czech Language Textbooks and Workbooksen_US
dc.contributor.refereeŠmejkalová, Martina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá žákovským hodnocením učebnic a pracovních sešitů na základní škole. Výzkumné šetření se uskutečnilo v 5. a dvou 8. třídách. Hodnocení bylo provedeno na základě výstupu z výzkumného šetření, které je orientováno kvalitativně s využitím kvantifikace dat. Sběr dat proběhl pomocí dotazníků. V nich žáci hodnotili tyto aspekty: srozumitelnost zadání, dostatek místa na psaní, subjektivní líbivost obrazového materiálu, vhodnost obrazového materiálu vzhledem k věku adresáta a působení souvislého textu, izolovaných vět nebo izolovaných slov ve cvičení. Zkoumaná cvičení vycházela z aktuálně používaných učebnicových řad českého jazyka s doložkou MŠMT, konkrétně od nakladatelství SPN, Didaktis a vydavatelství Taktik. Dotazníkové šetření bylo navíc podpořeno pozorováním třídy v průběhu vyplňování a následnými individuálními rozhovory s vybranými žáky. Tyto přidružené metody pak poskytly další podklady pro interpretaci výsledků. Srozumitelnost zadání byla hodnocena průměrně, stejně tak oba aspekty obrazové části. Obdobně byl hodnocen i dostatek místa na psaní - jedinou výjimkou zde byla učebnicová řada od vydavatelství Taktik, kterou žáci v tomto bodě hodnotili nižšími body. Jedním z nejvýznamnějších zjištění bylo, že žáci nehodnotí primárně nižším počtem bodů strany bez obrazové části,...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on pupils' evaluation of textbooks and workbooks in primary school. The research was done in 5th and two 8th grade classrooms. The evaluation was based on the outcome of the research which was qualitatively oriented and supported by data quantification. Data were collected using questionnaires in wjich pupils evaluated the following aspects: the clarity of instructions, the adequacy of space for writing, the subjective attractiveness of pictorial material, the appropriateness of the pictorial material in relation to the pupils' age, and the impact of continuous text, isolated sentences or isolated words in the exercises. The exercises were taken from currently used Czech language textbook series with the Ministry of Education, Youth and Sports endorsement, specifically from the publishers SPN, Didaktis and Taktik. In addition, the questionnaire survey was supported by classroom observation during the completion process and subsequent individual interviews with selected students. These additional methods provided further insights for the interpretation of the results. The clarity of instructions was rated average, as were both aspects of the pictorial section. Similarly, the adequacy of space for writing was also rated average, with the only exception being the textbook series...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV