Zobrazit minimální záznam

Problem Solving Strategies of Children in 6th and 9th Grade of Elementary School in the Syntax of the Czech Language
dc.contributor.advisorŠmejkalová, Martina
dc.creatorKolář, Matěj
dc.date.accessioned2025-02-05T09:51:30Z
dc.date.available2025-02-05T09:51:30Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196306
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá strategiemi řešení syntaktických úloh žáky 6. a 9. ročníků základní školy. Cílem práce je popis způsobů, jakým žáci a žákyně vybraných ročníků postupují při řešení úloh z této jazykové roviny. Důraz je kladen na učivo o podmětu a přísudku a jejich způsobu vyjádření ve výpovědích. V teoretické části se práce věnuje lingvistickému a didaktickému pojetí vybraných jevů. Následuje obsahová analýza tří řad učebnic daných ročníků, jejímž cílem je zobrazit, jakým způsobem učebnice zpracovávají téma podmětu, přísudku a jejich vzájemných vztahů vzhledem k odbornému pojetí. Na základě této analýzy byl vytvořen pracovní list, který byl předložen k vypracovaní celkem 20 žákům a žákyním vybraných ročníků. Pomocí metod kvalitativního výzkumu - rozhovorů - nám žáci a žákyně pomohli odhalit, jakým způsobem nad danými jevy uvažují a postupují při řešení úloh na toto učivo zaměřených. Provedené rozhovory nám rovněž rozkrývají problematická místa vnímání skladebního učiva. KLÍČOVÁ SLOVA žákovské strategie řešení, skladební učivo, podmět a přísudek, kvalitativní výzkum, obsahová analýza učebnic, druhý stupeň základní školycs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis is concerned with strategies of solving syntactic tasks by pupils of the 6th and 9th grades of primary school. The goal of this thesis is describing ways in which students proceed while solving tasks from this grammatical field. Emphasis is placed on the topic of subject-verb agreement and its description in the answers given. In the theoretical section, the paper describes the linguistic and didactic concepts of the chosen subjects. Then follows the content analysis of three sets of textbooks of the chosen grades, which's goal is to show how textbooks process subject-verb agreement in consideration with professional concept. Based on this analysis, a worksheet was created and submitted to in total 20 students, both male and female, from the chosen grades. Using the methods of qualitative research - dialogue - the students helped us understand how they think about the topic and what methods they utilize while solving tasks revolving around the subject. The interviews done also show us problematic ways of perceiving structural matters. KEY WORDS: strategies of student problem-solving, structural subject, subject-verb agreement, qualitative research, content analysis of textbooks, upper primary schoolen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectžákovské strategie řešenícs_CZ
dc.subjectskladební učivocs_CZ
dc.subjectpodmět a přísudekcs_CZ
dc.subjectkvalitativní výzkumcs_CZ
dc.subjectobsahová analýza učebniccs_CZ
dc.subjectdruhý stupeň základní školycs_CZ
dc.subjectstrategies of student problem-solvingen_US
dc.subjectstructural subjecten_US
dc.subjectsubject-verb agreementen_US
dc.subjectqualitative researchen_US
dc.subjectcontent analysis of textbooksen_US
dc.subjectupper primary schoolen_US
dc.titleStrategie řešení úloh ze syntaxe češtiny u žáků 6. a 9. ročníků základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-15
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId256148
dc.title.translatedProblem Solving Strategies of Children in 6th and 9th Grade of Elementary School in the Syntax of the Czech Languageen_US
dc.contributor.refereeEliášková, Klára
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá strategiemi řešení syntaktických úloh žáky 6. a 9. ročníků základní školy. Cílem práce je popis způsobů, jakým žáci a žákyně vybraných ročníků postupují při řešení úloh z této jazykové roviny. Důraz je kladen na učivo o podmětu a přísudku a jejich způsobu vyjádření ve výpovědích. V teoretické části se práce věnuje lingvistickému a didaktickému pojetí vybraných jevů. Následuje obsahová analýza tří řad učebnic daných ročníků, jejímž cílem je zobrazit, jakým způsobem učebnice zpracovávají téma podmětu, přísudku a jejich vzájemných vztahů vzhledem k odbornému pojetí. Na základě této analýzy byl vytvořen pracovní list, který byl předložen k vypracovaní celkem 20 žákům a žákyním vybraných ročníků. Pomocí metod kvalitativního výzkumu - rozhovorů - nám žáci a žákyně pomohli odhalit, jakým způsobem nad danými jevy uvažují a postupují při řešení úloh na toto učivo zaměřených. Provedené rozhovory nám rovněž rozkrývají problematická místa vnímání skladebního učiva. KLÍČOVÁ SLOVA žákovské strategie řešení, skladební učivo, podmět a přísudek, kvalitativní výzkum, obsahová analýza učebnic, druhý stupeň základní školycs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis is concerned with strategies of solving syntactic tasks by pupils of the 6th and 9th grades of primary school. The goal of this thesis is describing ways in which students proceed while solving tasks from this grammatical field. Emphasis is placed on the topic of subject-verb agreement and its description in the answers given. In the theoretical section, the paper describes the linguistic and didactic concepts of the chosen subjects. Then follows the content analysis of three sets of textbooks of the chosen grades, which's goal is to show how textbooks process subject-verb agreement in consideration with professional concept. Based on this analysis, a worksheet was created and submitted to in total 20 students, both male and female, from the chosen grades. Using the methods of qualitative research - dialogue - the students helped us understand how they think about the topic and what methods they utilize while solving tasks revolving around the subject. The interviews done also show us problematic ways of perceiving structural matters. KEY WORDS: strategies of student problem-solving, structural subject, subject-verb agreement, qualitative research, content analysis of textbooks, upper primary schoolen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV