Rozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na českých školách v zahraničí
Development of the National Cultural Identity, Traditions and Values in the Subject of Czech Language at Czech Schools Abroad
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196390/thumbnail.png?sequence=9&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196390Identifikátory
SIS: 258647
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wildová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Národ, národní identita, vlastenectví, české školy v zahraničí, školní dokumenty, učebniceKlíčová slova (anglicky)
nation, national identity, patriotism, Czech schools abroad, school documents, textbookTato diplomová práce se zabývá pojetím vlastenectví a národní kulturní identity ve výuce českého jazyka na českých školách v zahraničí. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v minulosti. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních dokumentů poskytovatelů vzdělávání žáků v zahraničí, učebnic, které se užívají při výuce českého jazyka, a dalších výukových materiálů. Výzkum ukazuje přístupy k rozvíjení národní kulturní identity v současném globalizovaném světě. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoje učitelů k podpoře národní kulturní identity a jakým způsobem se tato podpora na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná se o vzorek učitelů ročníků odpovídajícím druhému stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Národ, národní identita, vlastenectví, české školy v zahraničí, školní dokumenty, učebnice
This thesis focuses on the concept of patriotism and national identity in the teaching of the Czech language at Czech schools abroad. The theoretical part defines the terms nation, national identity, and attempts to characterize the Czech national identity. It examines how the concept of Czech national identity has changed in connection with social changes in our homeland. Furthermore, it deals with the concepts of education and patriotic education and how they were applied in schools in the past. The thesis also focuses on defining the term mother tongue and its role in building national identity. The practical part has the character of mixed research and consists of two parts. The first part deals with the analysis of school documents provided by educational institutions for students abroad and textbooks used in teaching the Czech language. The research reveals approaches to developing national cultural identity in today's globalized world. The second part of the research examines, using a structured interview, the attitude of teachers towards supporting national cultural identity and how this support is applied in individual schools. This is a sample of teachers of the second stage of primary schools from three different regions of Europe. KEYWORDS nation, national identity, patriotism, Czech...