Zobrazit minimální záznam

Development of the National Cultural Identity, Traditions and Values in the Subject of Czech Language at Czech Schools Abroad
dc.contributor.advisorŠmejkalová, Martina
dc.creatorVnuková, Kateřina
dc.date.accessioned2025-02-06T11:40:31Z
dc.date.available2025-02-06T11:40:31Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196390
dc.description.abstractThis thesis focuses on the concept of patriotism and national identity in the teaching of the Czech language at Czech schools abroad. The theoretical part defines the terms nation, national identity, and attempts to characterize the Czech national identity. It examines how the concept of Czech national identity has changed in connection with social changes in our homeland. Furthermore, it deals with the concepts of education and patriotic education and how they were applied in schools in the past. The thesis also focuses on defining the term mother tongue and its role in building national identity. The practical part has the character of mixed research and consists of two parts. The first part deals with the analysis of school documents provided by educational institutions for students abroad and textbooks used in teaching the Czech language. The research reveals approaches to developing national cultural identity in today's globalized world. The second part of the research examines, using a structured interview, the attitude of teachers towards supporting national cultural identity and how this support is applied in individual schools. This is a sample of teachers of the second stage of primary schools from three different regions of Europe. KEYWORDS nation, national identity, patriotism, Czech...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá pojetím vlastenectví a národní kulturní identity ve výuce českého jazyka na českých školách v zahraničí. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v minulosti. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních dokumentů poskytovatelů vzdělávání žáků v zahraničí, učebnic, které se užívají při výuce českého jazyka, a dalších výukových materiálů. Výzkum ukazuje přístupy k rozvíjení národní kulturní identity v současném globalizovaném světě. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoje učitelů k podpoře národní kulturní identity a jakým způsobem se tato podpora na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná se o vzorek učitelů ročníků odpovídajícím druhému stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Národ, národní identita, vlastenectví, české školy v zahraničí, školní dokumenty, učebnicecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectNárodcs_CZ
dc.subjectnárodní identitacs_CZ
dc.subjectvlastenectvícs_CZ
dc.subjectčeské školy v zahraničícs_CZ
dc.subjectškolní dokumentycs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectnationen_US
dc.subjectnational identityen_US
dc.subjectpatriotismen_US
dc.subjectCzech schools abroaden_US
dc.subjectschool documentsen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.titleRozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na českých školách v zahraničícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258647
dc.title.translatedDevelopment of the National Cultural Identity, Traditions and Values in the Subject of Czech Language at Czech Schools Abroaden_US
dc.contributor.refereeWildová, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá pojetím vlastenectví a národní kulturní identity ve výuce českého jazyka na českých školách v zahraničí. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v minulosti. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních dokumentů poskytovatelů vzdělávání žáků v zahraničí, učebnic, které se užívají při výuce českého jazyka, a dalších výukových materiálů. Výzkum ukazuje přístupy k rozvíjení národní kulturní identity v současném globalizovaném světě. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoje učitelů k podpoře národní kulturní identity a jakým způsobem se tato podpora na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná se o vzorek učitelů ročníků odpovídajícím druhému stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA Národ, národní identita, vlastenectví, české školy v zahraničí, školní dokumenty, učebnicecs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the concept of patriotism and national identity in the teaching of the Czech language at Czech schools abroad. The theoretical part defines the terms nation, national identity, and attempts to characterize the Czech national identity. It examines how the concept of Czech national identity has changed in connection with social changes in our homeland. Furthermore, it deals with the concepts of education and patriotic education and how they were applied in schools in the past. The thesis also focuses on defining the term mother tongue and its role in building national identity. The practical part has the character of mixed research and consists of two parts. The first part deals with the analysis of school documents provided by educational institutions for students abroad and textbooks used in teaching the Czech language. The research reveals approaches to developing national cultural identity in today's globalized world. The second part of the research examines, using a structured interview, the attitude of teachers towards supporting national cultural identity and how this support is applied in individual schools. This is a sample of teachers of the second stage of primary schools from three different regions of Europe. KEYWORDS nation, national identity, patriotism, Czech...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV