Zobrazit minimální záznam

Reading and writing integration in the 5th year of primary school: a descriptive case study
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorRubášová, Klára
dc.date.accessioned2025-02-06T11:42:42Z
dc.date.available2025-02-06T11:42:42Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196401
dc.description.abstract‭ ABSTRACT ‭ This diploma thesis examines the integration of reading and writing in the 5th grade of ‭ primary school. The main aim is to describe an inspiring example of integrating these two ‭ skills from both teacher and student perspectives. The theoretical part defines educational ‭ requirements for the 21st century, key competencies, and various types of literacy. It ‭ provides a detailed characterization of reading and writing as communication skills and ‭ their potential integration. ‭ The practical part employs qualitative research design - a descriptive case study. Data was ‭ collected through an individual interview with a class teacher, a group interview with ten ‭ 5th grade students, and analysis of documents from student portfolios. ‭ The research results show several systematic ways of connecting reading and writing: ‭ regular reading and writing workshops, portfolio work across subjects, use of critical ‭ thinking methods, and emphasis on reading comprehension. A significant finding is the ‭ role of spoken expression as a mediator between reading and writing. The work also ‭ reveals how the teacher's experience as an instructor in RWCT courses influences her ‭ pedagogical practice. ‭ KEYWORDS ‭ integration of reading and writing, literacy, primary education, critical...en_US
dc.description.abstract‭ ABSTRAKT ‭ Diplomová ‭ práce ‭ se ‭ zabývá ‭ propojováním ‭ čtenářství ‭ a ‭ pisatelství‭ v‭ 5.‭ ročníku‭ základní ‭ školy.‭ Hlavním‭ cílem‭ práce‭ je‭ popsat‭ inspirativní‭ příklad‭ integrace‭ těchto‭ dvou‭ dovedností ‭ z‭ perspektivy‭ pedagoga‭ i‭ žáků.‭ Teoretická‭ část‭ práce‭ vymezuje‭ požadavky‭ na‭ vzdělávání‭ v ‭ 21. ‭ století, ‭ definuje ‭ klíčové ‭ kompetence ‭ a ‭ různé ‭ typy ‭ gramotnosti. ‭ Podrobně ‭ se ‭ věnuje ‭ charakteristice čtení a psaní jako komunikačních dovedností a jejich možné integraci. ‭ V‭ praktické‭ části‭ je‭ využit‭ kvalitativní‭ výzkumný‭ design‭ - ‭ deskriptivní‭ případová‭ studie. ‭ Data ‭ byla ‭ získána ‭ prostřednictvím ‭ individuálního ‭ rozhovoru ‭ s ‭ třídní ‭ učitelkou, ‭ skupinového ‭ rozhovoru ‭ s ‭ deseti ‭ žáky ‭ 5. ‭ ročníku ‭ a ‭ analýzou ‭ dokumentů ‭ z ‭ žákovských ‭ portfolií. ‭ Výsledky ‭ výzkumu ‭ ukazují ‭ několik ‭ systematických ‭ způsobů ‭ propojování ‭ čtení ‭ a ‭ psaní: ‭ pravidelné ‭ dílny ‭ čtení ‭ a ‭ psaní, ‭ práce ‭ s ‭ portfolii ‭ napříč ‭ předměty, ‭ využívání ‭ metod ‭ kritického ‭ myšlení ‭ a ‭ důraz ‭ na ‭ čtení ‭ s ‭ porozuměním. ‭ Významným ‭ zjištěním ‭ je ‭ role ‭ mluveného ‭ projevu ‭ jako ‭ prostředníka ‭...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectintegrace čtení a psanícs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectpisatelská gramotnostcs_CZ
dc.subjectprimární vzdělávánícs_CZ
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectvývoj dítěte v 5. ročníku základní školycs_CZ
dc.subjectintegration of reading and writingen_US
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjectprimary educationen_US
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectchild development in Year 5 of primary schoolen_US
dc.titlePropojování čtenářství a pistaelství v 5. ročníku ZŠ: deskriptivní případová studiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId264025
dc.title.translatedReading and writing integration in the 5th year of primary school: a descriptive case studyen_US
dc.contributor.refereeKomberec, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs‭ ABSTRAKT ‭ Diplomová ‭ práce ‭ se ‭ zabývá ‭ propojováním ‭ čtenářství ‭ a ‭ pisatelství‭ v‭ 5.‭ ročníku‭ základní ‭ školy.‭ Hlavním‭ cílem‭ práce‭ je‭ popsat‭ inspirativní‭ příklad‭ integrace‭ těchto‭ dvou‭ dovedností ‭ z‭ perspektivy‭ pedagoga‭ i‭ žáků.‭ Teoretická‭ část‭ práce‭ vymezuje‭ požadavky‭ na‭ vzdělávání‭ v ‭ 21. ‭ století, ‭ definuje ‭ klíčové ‭ kompetence ‭ a ‭ různé ‭ typy ‭ gramotnosti. ‭ Podrobně ‭ se ‭ věnuje ‭ charakteristice čtení a psaní jako komunikačních dovedností a jejich možné integraci. ‭ V‭ praktické‭ části‭ je‭ využit‭ kvalitativní‭ výzkumný‭ design‭ - ‭ deskriptivní‭ případová‭ studie. ‭ Data ‭ byla ‭ získána ‭ prostřednictvím ‭ individuálního ‭ rozhovoru ‭ s ‭ třídní ‭ učitelkou, ‭ skupinového ‭ rozhovoru ‭ s ‭ deseti ‭ žáky ‭ 5. ‭ ročníku ‭ a ‭ analýzou ‭ dokumentů ‭ z ‭ žákovských ‭ portfolií. ‭ Výsledky ‭ výzkumu ‭ ukazují ‭ několik ‭ systematických ‭ způsobů ‭ propojování ‭ čtení ‭ a ‭ psaní: ‭ pravidelné ‭ dílny ‭ čtení ‭ a ‭ psaní, ‭ práce ‭ s ‭ portfolii ‭ napříč ‭ předměty, ‭ využívání ‭ metod ‭ kritického ‭ myšlení ‭ a ‭ důraz ‭ na ‭ čtení ‭ s ‭ porozuměním. ‭ Významným ‭ zjištěním ‭ je ‭ role ‭ mluveného ‭ projevu ‭ jako ‭ prostředníka ‭...cs_CZ
uk.abstract.en‭ ABSTRACT ‭ This diploma thesis examines the integration of reading and writing in the 5th grade of ‭ primary school. The main aim is to describe an inspiring example of integrating these two ‭ skills from both teacher and student perspectives. The theoretical part defines educational ‭ requirements for the 21st century, key competencies, and various types of literacy. It ‭ provides a detailed characterization of reading and writing as communication skills and ‭ their potential integration. ‭ The practical part employs qualitative research design - a descriptive case study. Data was ‭ collected through an individual interview with a class teacher, a group interview with ten ‭ 5th grade students, and analysis of documents from student portfolios. ‭ The research results show several systematic ways of connecting reading and writing: ‭ regular reading and writing workshops, portfolio work across subjects, use of critical ‭ thinking methods, and emphasis on reading comprehension. A significant finding is the ‭ role of spoken expression as a mediator between reading and writing. The work also ‭ reveals how the teacher's experience as an instructor in RWCT courses influences her ‭ pedagogical practice. ‭ KEYWORDS ‭ integration of reading and writing, literacy, primary education, critical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV