dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Rubášová, Klára | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:42:42Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:42:42Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196401 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT This diploma thesis examines the integration of reading and writing in the 5th grade of primary school. The main aim is to describe an inspiring example of integrating these two skills from both teacher and student perspectives. The theoretical part defines educational requirements for the 21st century, key competencies, and various types of literacy. It provides a detailed characterization of reading and writing as communication skills and their potential integration. The practical part employs qualitative research design - a descriptive case study. Data was collected through an individual interview with a class teacher, a group interview with ten 5th grade students, and analysis of documents from student portfolios. The research results show several systematic ways of connecting reading and writing: regular reading and writing workshops, portfolio work across subjects, use of critical thinking methods, and emphasis on reading comprehension. A significant finding is the role of spoken expression as a mediator between reading and writing. The work also reveals how the teacher's experience as an instructor in RWCT courses influences her pedagogical practice. KEYWORDS integration of reading and writing, literacy, primary education, critical... | en_US |
dc.description.abstract | ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá propojováním čtenářství a pisatelství v 5. ročníku základní školy. Hlavním cílem práce je popsat inspirativní příklad integrace těchto dvou dovedností z perspektivy pedagoga i žáků. Teoretická část práce vymezuje požadavky na vzdělávání v 21. století, definuje klíčové kompetence a různé typy gramotnosti. Podrobně se věnuje charakteristice čtení a psaní jako komunikačních dovedností a jejich možné integraci. V praktické části je využit kvalitativní výzkumný design - deskriptivní případová studie. Data byla získána prostřednictvím individuálního rozhovoru s třídní učitelkou, skupinového rozhovoru s deseti žáky 5. ročníku a analýzou dokumentů z žákovských portfolií. Výsledky výzkumu ukazují několik systematických způsobů propojování čtení a psaní: pravidelné dílny čtení a psaní, práce s portfolii napříč předměty, využívání metod kritického myšlení a důraz na čtení s porozuměním. Významným zjištěním je role mluveného projevu jako prostředníka ... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | integrace čtení a psaní | cs_CZ |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | pisatelská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | primární vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | kritické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | vývoj dítěte v 5. ročníku základní školy | cs_CZ |
dc.subject | integration of reading and writing | en_US |
dc.subject | literacy | en_US |
dc.subject | primary education | en_US |
dc.subject | critical thinking | en_US |
dc.subject | child development in Year 5 of primary school | en_US |
dc.title | Propojování čtenářství a pistaelství v 5. ročníku ZŠ: deskriptivní případová studie | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 264025 | |
dc.title.translated | Reading and writing integration in the 5th year of primary school: a descriptive case study | en_US |
dc.contributor.referee | Komberec, Filip | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá propojováním čtenářství a pisatelství v 5. ročníku základní školy. Hlavním cílem práce je popsat inspirativní příklad integrace těchto dvou dovedností z perspektivy pedagoga i žáků. Teoretická část práce vymezuje požadavky na vzdělávání v 21. století, definuje klíčové kompetence a různé typy gramotnosti. Podrobně se věnuje charakteristice čtení a psaní jako komunikačních dovedností a jejich možné integraci. V praktické části je využit kvalitativní výzkumný design - deskriptivní případová studie. Data byla získána prostřednictvím individuálního rozhovoru s třídní učitelkou, skupinového rozhovoru s deseti žáky 5. ročníku a analýzou dokumentů z žákovských portfolií. Výsledky výzkumu ukazují několik systematických způsobů propojování čtení a psaní: pravidelné dílny čtení a psaní, práce s portfolii napříč předměty, využívání metod kritického myšlení a důraz na čtení s porozuměním. Významným zjištěním je role mluveného projevu jako prostředníka ... | cs_CZ |
uk.abstract.en | ABSTRACT This diploma thesis examines the integration of reading and writing in the 5th grade of primary school. The main aim is to describe an inspiring example of integrating these two skills from both teacher and student perspectives. The theoretical part defines educational requirements for the 21st century, key competencies, and various types of literacy. It provides a detailed characterization of reading and writing as communication skills and their potential integration. The practical part employs qualitative research design - a descriptive case study. Data was collected through an individual interview with a class teacher, a group interview with ten 5th grade students, and analysis of documents from student portfolios. The research results show several systematic ways of connecting reading and writing: regular reading and writing workshops, portfolio work across subjects, use of critical thinking methods, and emphasis on reading comprehension. A significant finding is the role of spoken expression as a mediator between reading and writing. The work also reveals how the teacher's experience as an instructor in RWCT courses influences her pedagogical practice. KEYWORDS integration of reading and writing, literacy, primary education, critical... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |