Finský přístup k výuce CLIL na 1. stupni ZŠ
Finnish Approach to CLIL Teaching in Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196408/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196408Identifikátory
SIS: 269601
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poche Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
CLIL, scaffolding, finské vzdělávání, ESL, JULIET, 1. STZŠ, výuka cizích jazyků, cizojazyčné vzdělávání, metody podpory, lešení, obsahově a jazykově integrované vyučování, pohled finských učitelůKlíčová slova (anglicky)
CLIL, scaffolding, Finnish education, ESL, JULIET, primary education, language education, scaffolding methods, Finnish teachers' perspective1 ABSTRAKT Diplomová práce zkoumá různé způsoby podpory, která je žákům v hodinách CLIL nabízena. Cílem mé práce je specificky se zaměřit na finské učitele a mapovat jejich metody podpory. V teoretické části definuji pojmy CLIL a scaffolding z hlediska jejich historického vývoje i současnosti. Obsahem teoretické části je také mapování vývoje přístupu CLIL konkrétně ve Finsku a představení studijního programu JULIET, který se věnuje vzdělávání učitelů v oblasti bilingvní výuky. Dále představuji ZŠ Kortepohja, na které v praktické části provádím výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli. Výsledkem této práce je analýza zmíněných rozhovorů s učiteli, analýza jejich příprav hodin a v neposlední řadě analýza učitelských příruček pro bilingvní vzdělávání vydaných v Helsinkách. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, scaffolding, CLIL ve Finsku, JULIET, primární pedagogika, výuka cizích jazyků, techniky CLIL vyučování
1 ABSTRACT The thesis explores the different types of support offered to pupils in CLIL lessons. My thesis aims to focus specifically on Finnish teachers and to map their methods of support. In the theoretical part, I define the concepts of CLIL and scaffolding in terms of their historical development and present. The content of the theoretical part also includes a mapping of the development of the CLIL approach specifically in Finland and an introduction to the JULIET study programme, which is dedicated to teacher education in bilingual education. Furthermore, in the practical part I introduce Kortepohja Primary School, where I conduct my research in the form of semi-structured interviews with teachers. As a result of this work, I analyse the previously mentioned interviews with teachers, their lesson preparation and last but not least, an analysis of the teachers' manuals for bilingual education published in Helsinki. KEYWORDS CLIL, scaffolding, CLIL in Finland, JULIET, primary education, language education, CLIL techniques