dc.contributor.advisor | Vallin, Petra | |
dc.creator | Čermáková, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:44:20Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:44:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196408 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRACT The thesis explores the different types of support offered to pupils in CLIL lessons. My thesis aims to focus specifically on Finnish teachers and to map their methods of support. In the theoretical part, I define the concepts of CLIL and scaffolding in terms of their historical development and present. The content of the theoretical part also includes a mapping of the development of the CLIL approach specifically in Finland and an introduction to the JULIET study programme, which is dedicated to teacher education in bilingual education. Furthermore, in the practical part I introduce Kortepohja Primary School, where I conduct my research in the form of semi-structured interviews with teachers. As a result of this work, I analyse the previously mentioned interviews with teachers, their lesson preparation and last but not least, an analysis of the teachers' manuals for bilingual education published in Helsinki. KEYWORDS CLIL, scaffolding, CLIL in Finland, JULIET, primary education, language education, CLIL techniques | en_US |
dc.description.abstract | 1 ABSTRAKT Diplomová práce zkoumá různé způsoby podpory, která je žákům v hodinách CLIL nabízena. Cílem mé práce je specificky se zaměřit na finské učitele a mapovat jejich metody podpory. V teoretické části definuji pojmy CLIL a scaffolding z hlediska jejich historického vývoje i současnosti. Obsahem teoretické části je také mapování vývoje přístupu CLIL konkrétně ve Finsku a představení studijního programu JULIET, který se věnuje vzdělávání učitelů v oblasti bilingvní výuky. Dále představuji ZŠ Kortepohja, na které v praktické části provádím výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli. Výsledkem této práce je analýza zmíněných rozhovorů s učiteli, analýza jejich příprav hodin a v neposlední řadě analýza učitelských příruček pro bilingvní vzdělávání vydaných v Helsinkách. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, scaffolding, CLIL ve Finsku, JULIET, primární pedagogika, výuka cizích jazyků, techniky CLIL vyučování | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | CLIL | cs_CZ |
dc.subject | scaffolding | cs_CZ |
dc.subject | finské vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | ESL | cs_CZ |
dc.subject | JULIET | cs_CZ |
dc.subject | 1. STZŠ | cs_CZ |
dc.subject | výuka cizích jazyků | cs_CZ |
dc.subject | cizojazyčné vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | metody podpory | cs_CZ |
dc.subject | lešení | cs_CZ |
dc.subject | obsahově a jazykově integrované vyučování | cs_CZ |
dc.subject | pohled finských učitelů | cs_CZ |
dc.subject | CLIL | en_US |
dc.subject | scaffolding | en_US |
dc.subject | Finnish education | en_US |
dc.subject | ESL | en_US |
dc.subject | JULIET | en_US |
dc.subject | primary education | en_US |
dc.subject | language education | en_US |
dc.subject | scaffolding methods | en_US |
dc.subject | Finnish teachers' perspective | en_US |
dc.title | Finský přístup k výuce CLIL na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 269601 | |
dc.title.translated | Finnish Approach to CLIL Teaching in Primary School | en_US |
dc.contributor.referee | Poche Kargerová, Jana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | 1 ABSTRAKT Diplomová práce zkoumá různé způsoby podpory, která je žákům v hodinách CLIL nabízena. Cílem mé práce je specificky se zaměřit na finské učitele a mapovat jejich metody podpory. V teoretické části definuji pojmy CLIL a scaffolding z hlediska jejich historického vývoje i současnosti. Obsahem teoretické části je také mapování vývoje přístupu CLIL konkrétně ve Finsku a představení studijního programu JULIET, který se věnuje vzdělávání učitelů v oblasti bilingvní výuky. Dále představuji ZŠ Kortepohja, na které v praktické části provádím výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli. Výsledkem této práce je analýza zmíněných rozhovorů s učiteli, analýza jejich příprav hodin a v neposlední řadě analýza učitelských příruček pro bilingvní vzdělávání vydaných v Helsinkách. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, scaffolding, CLIL ve Finsku, JULIET, primární pedagogika, výuka cizích jazyků, techniky CLIL vyučování | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 ABSTRACT The thesis explores the different types of support offered to pupils in CLIL lessons. My thesis aims to focus specifically on Finnish teachers and to map their methods of support. In the theoretical part, I define the concepts of CLIL and scaffolding in terms of their historical development and present. The content of the theoretical part also includes a mapping of the development of the CLIL approach specifically in Finland and an introduction to the JULIET study programme, which is dedicated to teacher education in bilingual education. Furthermore, in the practical part I introduce Kortepohja Primary School, where I conduct my research in the form of semi-structured interviews with teachers. As a result of this work, I analyse the previously mentioned interviews with teachers, their lesson preparation and last but not least, an analysis of the teachers' manuals for bilingual education published in Helsinki. KEYWORDS CLIL, scaffolding, CLIL in Finland, JULIET, primary education, language education, CLIL techniques | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |