Využití nenásilné komunikace v práci se žáky primární školy
The use of non-violent communication in work with primary school pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196413Identifikátory
SIS: 266710
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poche Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učitel primární školy, komunikace ve škole, efektivní komunikace, nenásilná komunikace, partnerský přístup, kvalitativní výzkum, rozhovorKlíčová slova (anglicky)
primary school teacher, school communication, effective communication, nonviolent communication, partnership approach, qualitative research, interviewPráce se zabývá využitím nenásilné komunikace v práci učitele se žáky primární školy. Teoretická část shrnuje poznatky o osobnosti učitele, výchovných přístupech, vyučovacích stylech a komunikaci obecně. V neposlední řadě vymezuje nenásilnou komunikaci jako jeden z aktuálních konceptů komunikace uplatňovaných v praxi pomáhajících profesí. V empirické části práce jsou popsány přínosy snah praktikování nenásilné komunikace jako prostředku a cíle v rozvoji sociálně-emočních dovedností žáků. Pomocí kvalitativního výzkumu, formou polostrukturovaných rozhovorů se sedmi učiteli prvního stupně základní školy. Hlavní výzkumná otázka zní Jak vyškolení učitelé prvního stupně základní školy využívají nenásilnou komunikaci v práci se žáky? Výsledky výzkumného šetření přináší hlubší porozumění užití nenásilné komunikace nejenom ve školní praxi. Je popsána motivace respondentek pro vzdělávání se v nenásilné komunikaci. A taktéž je poskytnut náhled na přínosy a úskalí nenásilné komunikace z pohledu respondentek. Respondentky přínosy spatřují například v orientaci v sobě samém svých potřebách a z nich pramenících pocitů, dovednost užívat popisný jazyk bez příměsi hodnocení, upřímné sebevyjádření a projevení vlastní zranitelnosti, empatická přítomnost, kterou jsme schopni poskytnout druhému člověku a přejímání...
This thesis examines the application of nonviolent communication in working with primary school pupils. The theoretical section summarizes the knowledge about the teacher's role, educational approaches, teaching styles, and the broader context of communication. Culminating in a detailed definition of nonviolent communication as one of the current communication concepts applied in the practise of helping professions. The empirical part of the thesis investigates the benefits of using nonviolent communication as both a means and an end in fostering students' social and emotional development. This is explored through qualitative research, based on semi-structured interviews with seven primary school teachers. The primary research question addressed is How do trained primary school teachers implement nonviolent communication in their work with pupils? The findings from this research provide valuable insights into the use of nonviolent communication not only in educational practice. The thesis describes teachers' motivations for pursuing nonviolent communication training. Additionally, an insight into the benefits and challenges of nonviolent communication from the respondents' perspective is provided. The respondents see the benefits as, for example, orientation in oneself in their needs and the...