Rozvoj čtenářské gramotnosti pomocí metod RWCT na prvním stupni základních škol
Development reading literacy using RWCT methods in the first grade of primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196415/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196415Identifiers
Study Information System: 279280
Collections
- Kvalifikační práce [19244]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Čtení, čtenářská gramotnost, metody RWCT, čtenářské dílny, modelová lekceKeywords (English)
reading, reading literacy, RWCT methods, reading workshops, sample lessonsDiplomová práce je zaměřena na rozvoj čtenářské gramotnosti pomocí metod RWCT na prvním stupni základních škol. V teoretické části si definujeme základní pojmy, jako čtení, čtenářská gramotnost, metody RWCT a čtenářská dílna. Cílem práce je zaměření se na metody RWCT - jak daná metoda vypadá, jaké má výhody a příklady jak s metodou pracovat ve třídě. Dále se budeme zabývat tím, jak metody zakomponovat do příprav na hodiny čtení na prvním stupni. V praktické části se věnujeme modelovým lekcím s metodami RWCT, které jsem vytvořila a následně odučila v hodinách čtení.
The diploma thesis is focused on the development of reading literacy using RWCT methods in the 1st grade of primary schools. In the theoretical part we define basic concepts such as reading, reading literacy, RWCT methods and reading workshop. The aim of the thesis is to focus on RWCT methods - what the given method looks like, what advantages it has and examples of how to work with the method in the lesson. Next we deal with how to incorporate the methods into the preparations for reading lessons in the first grade. In the practical part we focus on model lessons with RWCT methods that I created and subsequently taught in reading lessons.