Přínos výuky geometrické kompozice pro volnou uměleckou tvorbu
The contribution of teaching geometric composition for free art
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196418/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196418Identifiers
Study Information System: 256800
Collections
- Kvalifikační práce [19244]
Author
Advisor
Referee
Kvasz, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Geometrická kompozice, Výuka matematiky, Umělecká střední škola, Rozšíření výuky, Mezipředmětové vztahyKeywords (English)
Geometric composition, Teaching mathematics, Art high school, Extending the teaching, Intersubject relationsCílem experimentu bylo zjistit, jaký vliv má výuka geometrické kompozice v hodinách ma- tematiky na atraktivitu hodin a vlastní tvorbu žáků. V rámci experimentu žáci absolvova- li vyučovací hodinu zaměřenou na prvky geometrické kompozice. Na příkladu barokních obrazů se učili najít prvky geometrické kompozice formou společného rozhovoru. V druhé hodině experimentu žáci sami vyhodnocovali barokní obrazy z hlediska geometrické kom- pozice. Všichni žáci v obraze nalezli nějaké geometrické prvky. Následně žáci samostat- ně doma vytvořili plošné umělecké dílo, ve kterém měli za úkol použít naučené principy. V závěrečné hodině vedoucí experimentu vedl s žáky individuální rozhovory. V nich s žáky rozebíral jejich vlastní dílo. Také se zaměřil na jejich subjektivní názor ohledně přínosu na- bytých praktických znalostí a zatraktivnění hodin matematiky výukou geometrické kom- pozice na uměleckých školách. Z výsledků experimentu vyplynulo, že žáci byli schopní použít geometrickou kompozici při tvorbě vlastního díla. Většina žáků zhodnotila výuku geometrické kompozice jako přínosnou pro svou uměleckou tvorbu a přínosnou k zatrak- tivnění hodin matematiky.
The goal of the experiment was to find out what contribution has teaching of geometric composition for mathematic lectures and their attractivity and for free art of the students. In the experiment the students took a lecture on elements of geometric composition. On example of barock paintings they learned how to find elements of geometric composition by mutual conversation. In the second lecture students evaluated barock paintings in per- spective of geometric composition on their own. All students found at least some elements of geometric composition. In the next step the students made an art peace on their own in which they were instructed to use the learned elements. In the final lecture the leader of the experiment had interviewed each student. They spoke about the art piece the stu- dent had made. The interviews also included the students opinion on knowledge they had acquired and contribution of teaching the elements of geometric composition to attracti- vity of mathematic lectures at art schools. The results of experiment show that students were able to use the elements of geometric composition in making their own work. Most of the students stated that the teaching of elements of geometric composition was benefi- cial for their own art and also contribute to attractivity of mathematical...