Možnosti využití mravenců jako modelového organismu v badatelsky orientovaném vyučování
Possibilities of Using Ants as Model Organisms in Inquiry-based Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196439/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196439Identifikátory
SIS: 234019
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Mravencovití, Výuka, Chov mravenců, Vzorce chování mravencůKlíčová slova (anglicky)
Ants, Teaching, Ant keeping, Behavior patterns of antsCíl práce je vytvoření návodu, jak zajímavě představit mravence žákům ze základních a středních škol. Součástí práce je seznámení se zajímavými způsoby chování na praktických příkladech cizokrajných mravenců, jelikož se na nich dá problematika lépe přiblížit žákům. V další části je podrobný popis chování mravence lesního a organizace jeho kolonií. Poté následuje praktická část zaměřená na vytvoření návodu, jak se o mravence starat, a to od královny až po plnohodnotnou kolonii ve formikáriu, součástí je i jak pro mravence postavit výběhy a jaké mají mravenci požadavky na rozvoj své kolonie. V poslední části jsou připravené cvičení a pokusy, které lze s mravenci provést. Ty jdou od prezentací, až po pokusy s živými mravenci, čímž by se měli žáci naučit samostatné práci. Jedná se tedy o širokou nabídku, z níž si může vybrat i pedagog, který nechce mravencům příliš věnovat čas. Cvičení jsou ohodnocena, jak z hlediska náročnosti pro pedagoga, tak z hlediska badatelsky orientované výuky. Od práce očekávám, že pomůže pedagogům, jak s teoretickou přípravou, tak s přípravou praktickou. Vzhledem ke společenskému způsobu života mravenců, je možné propojit i se společenskými vědami
The aim of the work is to create a guide on how to introduce ants to pupils from primary and secondary schools. Part of the work is familiarization with interesting ways of behavior using practical examples of foreign ants, as the problem can be better explained to the students through them. In the next part, there is a detailed description of the forest ant's behavior and the organization of its colonies. This is followed by a practical part focused on creating instructions on how to care for ants, from the queen to a full-fledged colony in a formicarium. It also includes how to build enclosures for ants and what requirements ants have for the development of their colony. In the last part, there are prepared exercises and experiments that can be carried out with ants. These range from presentations to experiments with live ants, so that students should learn to work independently. There is therefore a wide range, from which even a teacher who does not want to spend too much time on ants can choose. The exercises are evaluated, both in terms of difficulty for the teacher and in terms of research-oriented teaching. I expect from the work that it will help teachers, both with theoretical and with practical preparation. Due to the social way of life of ants, it is also possible to connect with social sciences.