Výukový program pro 6. třídu ZŠ, zaměřený na měňavku úplavičnou
Educational Programme for the 6th Grade of Lower-secondary School, Focusing on Entamoeba histolytica
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196441/thumbnail.png?sequence=9&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196441Identifikátory
SIS: 244010
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
měňavka úplavičná, parazitologie, úplavice, učebnice přírodopisu, výukové aktivityKlíčová slova (anglicky)
Entamoeba histolytica, parasitology, dysentery, natural history textbook, learning activitiesTato práce se věnuje měňavce úplavičné (Entamoeba histolytica), prvoku způsobujícímu závažné onemocnění známé jako úplavice. Hlavním cílem je podrobně charakterizovat tento organismus, jeho životní cyklus, přenos a zdravotní rizika. Práce se dále zabývá analýzou obsahu pěti vybraných učebnic přírodopisu určených pro druhý stupeň základních škol, přičemž hlavním předmětem zkoumání byly informace týkajících se měňavky úplavičné. Výsledky analýzy ukázaly, že současné učebnice v této oblasti zcela neodrážejí aktuální vědecké poznatky, které se k tomuto tématu vztahují. Na základě získaných poznatků byla vytvořena a navržena komplexní sada výukových aktivit, která zahrnuje moderní didaktické metody, jako je metoda INSERT, skládankové učení nebo využití myšlenkových map. Pilotní ověření těchto výukových metod a aktivit, provedené na základní škole, přineslo dobré výsledky. Ukázalo se, že navržené vzdělávací aktivity zvýšily povědomí žáků o problematice měňavky úplavičné a rovněž posílily jejich zájem o širší téma parazitologie, což svědčí o jejich potenciálu jako účinného nástroje ve vzdělávacím procesu. KLÍČOVÁ SLOVA měňavka úplavičná, parazitologie, úplavice, učebnice přírodopisu, výukové aktivity
The thesis is devoted to the Entamoeba histolytica, a protozoan that causes a serious disease known as dysentery. The aim is to characterize this organism in detail, its life cycle, transmission and health risks. The thesis deals with the analysis of the content of five selected natural science textbooks for the second grade of elementary schools, while the main subject of research was information related to the Entamoeba histolytica. The results of the analysis showed that current textbooks do not fully reflect current scientific knowledge related to this topic. Based on the knowledge gained, a comprehensive set of learning activities was created and designed, it includes modern didactic methods such as the INSERT method, puzzle learning or the use of mind maps. The pilot verification of these teaching methods and activities, carried out at a primary school, produced good results. It turned out that the proposed educational activities increased pupils' awareness of the Entamoeba histolytica and also strengthened their interest in the broader topic of parasitology, which testifies to their potential as an effective tool in the educational process. KEYWORDS Entamoeba histolytica, parasitology, dysentery, natural history textbook, learning activities