Zobrazit minimální záznam

Educational Programme for the 6th Grade of Lower-secondary School, Focusing on Entamoeba histolytica
dc.contributor.advisorŘíhová, Dagmar
dc.creatorDolanská, Klára
dc.date.accessioned2025-02-07T10:06:28Z
dc.date.available2025-02-07T10:06:28Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196441
dc.description.abstractThe thesis is devoted to the Entamoeba histolytica, a protozoan that causes a serious disease known as dysentery. The aim is to characterize this organism in detail, its life cycle, transmission and health risks. The thesis deals with the analysis of the content of five selected natural science textbooks for the second grade of elementary schools, while the main subject of research was information related to the Entamoeba histolytica. The results of the analysis showed that current textbooks do not fully reflect current scientific knowledge related to this topic. Based on the knowledge gained, a comprehensive set of learning activities was created and designed, it includes modern didactic methods such as the INSERT method, puzzle learning or the use of mind maps. The pilot verification of these teaching methods and activities, carried out at a primary school, produced good results. It turned out that the proposed educational activities increased pupils' awareness of the Entamoeba histolytica and also strengthened their interest in the broader topic of parasitology, which testifies to their potential as an effective tool in the educational process. KEYWORDS Entamoeba histolytica, parasitology, dysentery, natural history textbook, learning activitiesen_US
dc.description.abstractTato práce se věnuje měňavce úplavičné (Entamoeba histolytica), prvoku způsobujícímu závažné onemocnění známé jako úplavice. Hlavním cílem je podrobně charakterizovat tento organismus, jeho životní cyklus, přenos a zdravotní rizika. Práce se dále zabývá analýzou obsahu pěti vybraných učebnic přírodopisu určených pro druhý stupeň základních škol, přičemž hlavním předmětem zkoumání byly informace týkajících se měňavky úplavičné. Výsledky analýzy ukázaly, že současné učebnice v této oblasti zcela neodrážejí aktuální vědecké poznatky, které se k tomuto tématu vztahují. Na základě získaných poznatků byla vytvořena a navržena komplexní sada výukových aktivit, která zahrnuje moderní didaktické metody, jako je metoda INSERT, skládankové učení nebo využití myšlenkových map. Pilotní ověření těchto výukových metod a aktivit, provedené na základní škole, přineslo dobré výsledky. Ukázalo se, že navržené vzdělávací aktivity zvýšily povědomí žáků o problematice měňavky úplavičné a rovněž posílily jejich zájem o širší téma parazitologie, což svědčí o jejich potenciálu jako účinného nástroje ve vzdělávacím procesu. KLÍČOVÁ SLOVA měňavka úplavičná, parazitologie, úplavice, učebnice přírodopisu, výukové aktivitycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectměňavka úplavičnács_CZ
dc.subjectparazitologiecs_CZ
dc.subjectúplavicecs_CZ
dc.subjectučebnice přírodopisucs_CZ
dc.subjectvýukové aktivitycs_CZ
dc.subjectEntamoeba histolyticaen_US
dc.subjectparasitologyen_US
dc.subjectdysenteryen_US
dc.subjectnatural history textbooken_US
dc.subjectlearning activitiesen_US
dc.titleVýukový program pro 6. třídu ZŠ, zaměřený na měňavku úplavičnoucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId244010
dc.title.translatedEducational Programme for the 6th Grade of Lower-secondary School, Focusing on Entamoeba histolyticaen_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje měňavce úplavičné (Entamoeba histolytica), prvoku způsobujícímu závažné onemocnění známé jako úplavice. Hlavním cílem je podrobně charakterizovat tento organismus, jeho životní cyklus, přenos a zdravotní rizika. Práce se dále zabývá analýzou obsahu pěti vybraných učebnic přírodopisu určených pro druhý stupeň základních škol, přičemž hlavním předmětem zkoumání byly informace týkajících se měňavky úplavičné. Výsledky analýzy ukázaly, že současné učebnice v této oblasti zcela neodrážejí aktuální vědecké poznatky, které se k tomuto tématu vztahují. Na základě získaných poznatků byla vytvořena a navržena komplexní sada výukových aktivit, která zahrnuje moderní didaktické metody, jako je metoda INSERT, skládankové učení nebo využití myšlenkových map. Pilotní ověření těchto výukových metod a aktivit, provedené na základní škole, přineslo dobré výsledky. Ukázalo se, že navržené vzdělávací aktivity zvýšily povědomí žáků o problematice měňavky úplavičné a rovněž posílily jejich zájem o širší téma parazitologie, což svědčí o jejich potenciálu jako účinného nástroje ve vzdělávacím procesu. KLÍČOVÁ SLOVA měňavka úplavičná, parazitologie, úplavice, učebnice přírodopisu, výukové aktivitycs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is devoted to the Entamoeba histolytica, a protozoan that causes a serious disease known as dysentery. The aim is to characterize this organism in detail, its life cycle, transmission and health risks. The thesis deals with the analysis of the content of five selected natural science textbooks for the second grade of elementary schools, while the main subject of research was information related to the Entamoeba histolytica. The results of the analysis showed that current textbooks do not fully reflect current scientific knowledge related to this topic. Based on the knowledge gained, a comprehensive set of learning activities was created and designed, it includes modern didactic methods such as the INSERT method, puzzle learning or the use of mind maps. The pilot verification of these teaching methods and activities, carried out at a primary school, produced good results. It turned out that the proposed educational activities increased pupils' awareness of the Entamoeba histolytica and also strengthened their interest in the broader topic of parasitology, which testifies to their potential as an effective tool in the educational process. KEYWORDS Entamoeba histolytica, parasitology, dysentery, natural history textbook, learning activitiesen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV