Postoje a vědomosti žáků 2. stupně ZŠ k problematice palmového oleje
Attitudes and Knowledge of Second Grade's Pupils at Primary School on the Issue of Palm Oil
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196445/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196445Identifikátory
SIS: 258740
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlavatá, Kristýna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Palmový olej, aktivizační výukové metody, postoje žáků, environmentální problémy, 2. stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
Palm oil, activating learnings methods, pupils' attitudes, environmental issues, 2nd grade primary schoolTato diplomová práce se zaměřuje na analýzu postojů a znalostí žáků 2. stupně základní školy k problematice palmového oleje, který představuje významný globální environmentální i sociální problém. Cílem práce je zjistit úroveň povědomí žáků o ekologických, sociálních a ekonomických dopadech produkce palmového oleje a analyzovat, jak může cílené vzdělávání přispět ke změně jejich postojů a znalostí. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část popisuje environmentální problematiku spojenou s produkcí palmového oleje, včetně odlesňování, ztráty biodiverzity, emisí skleníkových plynů a negativních dopadů na místní komunity. Současně se zabývá rolí environmentální výchovy ve školním vzdělávání, přičemž klade důraz na aktivizující metody výuky, které podporují kritické myšlení a aktivní zapojení žáků do procesu učení. Praktická část práce prezentuje výzkum realizovaný na vzorku žáků prostřednictvím dotazníků, resp. pretestu a posttestu, a vzdělávacího programu. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké znalosti a postoje žáci mají před absolvováním výukového programu a jak se tyto parametry změní po jeho aplikaci. Výsledky ukázaly, že před zapojením do programu měly děti pouze základní povědomí o problematice palmového oleje. Vzdělávací zásah však vedl k výraznému zlepšení znalostí...
This thesis focuses on analyzing the attitudes and knowledge of lower secondary school students concerning the issue of palm oil, which represents a significant global environmental and social challenge. The aim of the research is to assess students' awareness of the environmental, social, and economic impacts of palm oil production and evaluate how targeted education can influence their attitudes and behaviors. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the environmental issues related to palm oil production, including deforestation, biodiversity loss, greenhouse gas emissions, and negative impacts on local communities. It also examines the role of environmental education in school curricula, emphasizing active learning methods that promote critical thinking and active student engagement in the learning process. The practical part presents research conducted on a sample of students using questionnaires, pre-tests, post-tests, and an educational program. The aim of the research was to determine students' knowledge and attitudes before and after participating in the educational program. The findings revealed that prior to the intervention, students had only basic awareness of palm oil issues. However, the educational program significantly...