Zobrazit minimální záznam

Experiments in the Teaching of the Human Respiratory System at Lower Secondary School
dc.contributor.advisorPavlasová, Lenka
dc.creatorHousková, Sabina
dc.date.accessioned2025-02-07T10:07:24Z
dc.date.available2025-02-07T10:07:24Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196446
dc.description.abstractThe thesis focuses on the use of experiments in teaching the respiratory system at the 2nd level of primary school. It is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes the types of experiments, their phases, the methodology of conducting, hygiene and safety principles and the role of the teacher and the pupil in the implementation of experiments. Furthermore, the teaching of the respiratory system in the Framework Education Programme (FEP) and the School Education Programme (SEP) is analysed, including the teaching objectives and competences. A selection of experiments suitable for teaching is also presented in this section. The practical part focuses on research that examines the impact of experiments on pupils' knowledge and their views on the inclusion of experiments in the curriculum. The research was conducted with two groups of Year 8 pupils - a control and an experimental group - using tests and questionnaires. The results showed that the inclusion of experiments in the respiratory system lessons improved pupils' retention of the material and concentration. Pupils positively evaluated the practical activities that helped them to remember the material better. It was also confirmed that teacher motivation was key to their interest in learning.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na využívání pokusů při výuce dýchací soustavy na 2. stupni základní školy. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány typy pokusů, jejich fáze, metodika provádění, hygienické a bezpečnostní zásady a role učitele a žáka při realizaci pokusů. Dále je analyzováno učivo o dýchací soustavě v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) a Školním vzdělávacím programu (ŠVP), včetně výukových cílů a kompetencí. V této části je také uveden výběr pokusů vhodných pro výuku. Praktická část se zaměřuje na výzkum, který zkoumá vliv pokusů na znalosti žáků a jejich názory na zařazení pokusů do výuky. Výzkum probíhal s dvěma skupinami žáků osmého ročníku - kontrolní a experimentální - s využitím testů a dotazníků. Výsledky ukázaly, že zařazení pokusů do výuky dýchací soustavy zlepšilo získané znalosti žáků. Žáci pozitivně hodnotili praktické aktivity, které jim pomohly lépe si učivo zapamatovat. Dále se potvrdilo, že motivace ze strany učitele je klíčová pro jejich zájem o výuku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPokusy ve výucecs_CZ
dc.subjectdýchací soustava člověkacs_CZ
dc.subjectvýuka biologiecs_CZ
dc.subjectdidaktika biologiecs_CZ
dc.subjectExperiments in teachingen_US
dc.subjecthuman respiratory systémen_US
dc.subjectbiology teachingen_US
dc.subjectdidactics of biologyen_US
dc.titlePokusy ve výuce dýchací soustavy člověka na 2. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260573
dc.title.translatedExperiments in the Teaching of the Human Respiratory System at Lower Secondary Schoolen_US
dc.contributor.refereeSkýbová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na využívání pokusů při výuce dýchací soustavy na 2. stupni základní školy. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány typy pokusů, jejich fáze, metodika provádění, hygienické a bezpečnostní zásady a role učitele a žáka při realizaci pokusů. Dále je analyzováno učivo o dýchací soustavě v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) a Školním vzdělávacím programu (ŠVP), včetně výukových cílů a kompetencí. V této části je také uveden výběr pokusů vhodných pro výuku. Praktická část se zaměřuje na výzkum, který zkoumá vliv pokusů na znalosti žáků a jejich názory na zařazení pokusů do výuky. Výzkum probíhal s dvěma skupinami žáků osmého ročníku - kontrolní a experimentální - s využitím testů a dotazníků. Výsledky ukázaly, že zařazení pokusů do výuky dýchací soustavy zlepšilo získané znalosti žáků. Žáci pozitivně hodnotili praktické aktivity, které jim pomohly lépe si učivo zapamatovat. Dále se potvrdilo, že motivace ze strany učitele je klíčová pro jejich zájem o výuku.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the use of experiments in teaching the respiratory system at the 2nd level of primary school. It is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes the types of experiments, their phases, the methodology of conducting, hygiene and safety principles and the role of the teacher and the pupil in the implementation of experiments. Furthermore, the teaching of the respiratory system in the Framework Education Programme (FEP) and the School Education Programme (SEP) is analysed, including the teaching objectives and competences. A selection of experiments suitable for teaching is also presented in this section. The practical part focuses on research that examines the impact of experiments on pupils' knowledge and their views on the inclusion of experiments in the curriculum. The research was conducted with two groups of Year 8 pupils - a control and an experimental group - using tests and questionnaires. The results showed that the inclusion of experiments in the respiratory system lessons improved pupils' retention of the material and concentration. Pupils positively evaluated the practical activities that helped them to remember the material better. It was also confirmed that teacher motivation was key to their interest in learning.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV