Zobrazit minimální záznam

Analysis of the Educational Content Structure in Biology Textbooks for Lower-secondary Schools
dc.contributor.advisorVojíř, Karel
dc.creatorFleischmannová, Světlana
dc.date.accessioned2025-02-07T10:10:35Z
dc.date.available2025-02-07T10:10:35Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196463
dc.description.abstractThe educational content in the textbooks is delivered in different ways. This thesis examines how educational content in textbooks is structured and sequenced and in what proportion the individual educational topics are presented by the textbooks. The research was divided into three sub-objectives. The first research objective deals with the extent and proportion of each teaching topic in science textbooks. The second research objective focuses on the structuring of the instructional topics in the textbook sets under study. The third research objective examines the instructional content in the textbooks in more detail and focuses on its subtopics. The results show that the most space in the textbooks is devoted to zoology, followed by the human body, botany, inanimate nature and to a lesser extent general biology, ecology, fungal biology and practical nature exploration. Furthermore, it has been shown that the proportional representation of the individual topics across the textbook sets analyzed is relatively consistent. In the structure and order of the teaching topics, we can also observe a recurring trend, especially in the textbooks for the eighth and ninth grades, which generally deal with human biology in the eighth grade, and geology and ecology in the ninth grade. However, the ordering and...en_US
dc.description.abstractVzdělávací obsah v učebnicích je poskytován různým způsobem. Tato Diplomová práce se zabývá, jakým způsobem je výukový obsah v učebnicích strukturován a řazen a v jaké proporci jsou jednotlivá výuková témata učebnicemi prezentována. Výzkum byl rozdělen do tří dílčích cílů. První výzkumný cíl se zabývá rozsahem a proporcí jednotlivých výukových témat v učebnicích přírodopisu. Druhý výzkumný cíl se zaměřuje na strukturaci výukových témat ve zkoumaných učebnicových setech. Třetí výzkumný cíl podrobněji zkoumá výukový obsah v učebnicích a zaměřuje se i na podrobnější podtémata. Výsledky ukazují, že nejvíce prostoru je v učebnicích věnováno zoologii, dále pak lidskému tělu, botanice, neživé přírodě a v menší míře pak obecné biologii, ekologii, biologii hub a praktickému poznávání přírody. Dále se ukázalo, že proporční zastoupení jednotlivých témat napříč analyzovanými učebnicovými sety je poměrně konzistentní. Ve struktuře a řazení výukových témat můžeme rovněž pozorovat opakující se trend, zejména v dílech učebnic určených pro osmé a deváté ročníky, které se zpravidla věnují biologii člověka v osmém ročníku, a geologii a ekologii v devátém ročníku. Zato však řazení a strukturace výukových témat v učebnicích určených pro šesté a sedmé ročníky vykazuje mezi jednotlivými analyzovanými sety mírné odchylky,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectUčebnicecs_CZ
dc.subjectpřírodopiscs_CZ
dc.subjectanalýza učebniccs_CZ
dc.subjectstruktura učebniccs_CZ
dc.subjectřazení učivacs_CZ
dc.subjectvzdělávací obsahcs_CZ
dc.subjectkurikulumcs_CZ
dc.subjectTextbooksen_US
dc.subjectnatural historyen_US
dc.subjecttextbook analysisen_US
dc.subjecttextbook structureen_US
dc.subjectcurriculum sequencingen_US
dc.subjecteducational contenten_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.titleAnalýza struktury vzdělávacího obsahu v učebnicích přírodopisu pro základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId257465
dc.title.translatedAnalysis of the Educational Content Structure in Biology Textbooks for Lower-secondary Schoolsen_US
dc.contributor.refereeSvobodová, Silvie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVzdělávací obsah v učebnicích je poskytován různým způsobem. Tato Diplomová práce se zabývá, jakým způsobem je výukový obsah v učebnicích strukturován a řazen a v jaké proporci jsou jednotlivá výuková témata učebnicemi prezentována. Výzkum byl rozdělen do tří dílčích cílů. První výzkumný cíl se zabývá rozsahem a proporcí jednotlivých výukových témat v učebnicích přírodopisu. Druhý výzkumný cíl se zaměřuje na strukturaci výukových témat ve zkoumaných učebnicových setech. Třetí výzkumný cíl podrobněji zkoumá výukový obsah v učebnicích a zaměřuje se i na podrobnější podtémata. Výsledky ukazují, že nejvíce prostoru je v učebnicích věnováno zoologii, dále pak lidskému tělu, botanice, neživé přírodě a v menší míře pak obecné biologii, ekologii, biologii hub a praktickému poznávání přírody. Dále se ukázalo, že proporční zastoupení jednotlivých témat napříč analyzovanými učebnicovými sety je poměrně konzistentní. Ve struktuře a řazení výukových témat můžeme rovněž pozorovat opakující se trend, zejména v dílech učebnic určených pro osmé a deváté ročníky, které se zpravidla věnují biologii člověka v osmém ročníku, a geologii a ekologii v devátém ročníku. Zato však řazení a strukturace výukových témat v učebnicích určených pro šesté a sedmé ročníky vykazuje mezi jednotlivými analyzovanými sety mírné odchylky,...cs_CZ
uk.abstract.enThe educational content in the textbooks is delivered in different ways. This thesis examines how educational content in textbooks is structured and sequenced and in what proportion the individual educational topics are presented by the textbooks. The research was divided into three sub-objectives. The first research objective deals with the extent and proportion of each teaching topic in science textbooks. The second research objective focuses on the structuring of the instructional topics in the textbook sets under study. The third research objective examines the instructional content in the textbooks in more detail and focuses on its subtopics. The results show that the most space in the textbooks is devoted to zoology, followed by the human body, botany, inanimate nature and to a lesser extent general biology, ecology, fungal biology and practical nature exploration. Furthermore, it has been shown that the proportional representation of the individual topics across the textbook sets analyzed is relatively consistent. In the structure and order of the teaching topics, we can also observe a recurring trend, especially in the textbooks for the eighth and ninth grades, which generally deal with human biology in the eighth grade, and geology and ecology in the ninth grade. However, the ordering and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV