Zobrazit minimální záznam

Religious Studies in Secondary Schools: Analysis of Teaching Objectives and Issues in Defining Religion
dc.contributor.advisorStrouhal, Martin
dc.creatorŠirl, Radim
dc.date.accessioned2025-02-07T10:11:09Z
dc.date.available2025-02-07T10:11:09Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196466
dc.description.abstractThe dissertation is focused on the issue of defining religion within the context of teaching the Basics of Civics and Social Sciences curriculum in secondary schools (grammar schools). The aim is to answer the question of how to approach the teaching of this complex subject in secondary education. The first part of the thesis addresses the problem of defining religion through the lens of the dichotomy between substantivism and functionalism, as articulated by William E. Arnal. This dichotomy is further employed to analyse secondary school textbooks on philosophy and religious studies as well as other selected materials. The subsequent part is devoted to an analysis of the Framework Educational Program for Secondary General Education and other curricular documents, broader reflections on the purpose of education and the postmodern educational paradigm. Based on this analysis, more specific educational objectives for teaching the definition of religion in secondary schools are formulated by defining three didactic imperatives: problematization, plurality, and resonance. The final part of the thesis proposes an approach to teaching the definition of religion in secondary schools which draws on the perspectives discussed in the preceding chapters, pedagogical constructivism, critical pedagogy, and...en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá tématem definice náboženství v rámci výuky vzdělávací oblasti Občanský a společenskovědní základ na gymnáziích a jejím cílem je zodpovězení otázky, jak přistoupit k výuce tohoto komplexního tématu na půdě středních škol. První část disertační práce uchopuje problematiku definování náboženství optikou dichotomie substantivismu a funkcionalismu Williama E. Arnala, skrze niž jsou dále nahlíženy středoškolské učebnice filosofie a religionistiky a další vybrané vzdělávací materiály. Další část je věnována analýze Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a dalších kurikulárních dokumentů, obecnějším úvahám o smyslu vzdělávání a reflexím paradigmatu postmoderní situace ve vzdělávání; na základě těchto analýz a úvah jsou následně formulovány konkrétnější cíle výuky tohoto tématu na středních školách vymezením tří didaktických imperativů: problematizace, plurality a rezonance. V závěrečné části je pak navržen přístup k výuce definice náboženství na gymnáziích, který vychází ze spojení perspektiv předchozích kapitol, pedagogického konstruktivismu, kritické pedagogiky a filosofických koncepcí Ludwiga Wittgensteina. Tento přístup je rovněž ilustrován na návrhu učebnicového textu a několika modelových hodinách zaměřených na toto téma. Kromě těchto závěrů by disertační práce měla...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnáboženství|definice|vzdělávání|výuka|střední škola|gymnázium|religionistika|rámcový vzdělávací program pro gymnázia|RVP|didaktika|konstruktivismus|učebnice|modelové hodiny|William E. Arnal|Ludwig Wittgenstein|Paolo Freirecs_CZ
dc.subjectreligion|definition|education|teaching|instruction|secondary education|secondary schools|religious studies|framework educational programme|didactics|constructivism|textbooks|lessons|William E. Arnal|Ludwig Wittgenstein|Paolo Freireen_US
dc.titleReligionistika na gymnáziích: analýza cílů výuky a problematika definice náboženstvícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId205310
dc.title.translatedReligious Studies in Secondary Schools: Analysis of Teaching Objectives and Issues in Defining Religionen_US
dc.contributor.refereeKaplánek, Michal
dc.contributor.refereeTavel, Peter
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá tématem definice náboženství v rámci výuky vzdělávací oblasti Občanský a společenskovědní základ na gymnáziích a jejím cílem je zodpovězení otázky, jak přistoupit k výuce tohoto komplexního tématu na půdě středních škol. První část disertační práce uchopuje problematiku definování náboženství optikou dichotomie substantivismu a funkcionalismu Williama E. Arnala, skrze niž jsou dále nahlíženy středoškolské učebnice filosofie a religionistiky a další vybrané vzdělávací materiály. Další část je věnována analýze Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a dalších kurikulárních dokumentů, obecnějším úvahám o smyslu vzdělávání a reflexím paradigmatu postmoderní situace ve vzdělávání; na základě těchto analýz a úvah jsou následně formulovány konkrétnější cíle výuky tohoto tématu na středních školách vymezením tří didaktických imperativů: problematizace, plurality a rezonance. V závěrečné části je pak navržen přístup k výuce definice náboženství na gymnáziích, který vychází ze spojení perspektiv předchozích kapitol, pedagogického konstruktivismu, kritické pedagogiky a filosofických koncepcí Ludwiga Wittgensteina. Tento přístup je rovněž ilustrován na návrhu učebnicového textu a několika modelových hodinách zaměřených na toto téma. Kromě těchto závěrů by disertační práce měla...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation is focused on the issue of defining religion within the context of teaching the Basics of Civics and Social Sciences curriculum in secondary schools (grammar schools). The aim is to answer the question of how to approach the teaching of this complex subject in secondary education. The first part of the thesis addresses the problem of defining religion through the lens of the dichotomy between substantivism and functionalism, as articulated by William E. Arnal. This dichotomy is further employed to analyse secondary school textbooks on philosophy and religious studies as well as other selected materials. The subsequent part is devoted to an analysis of the Framework Educational Program for Secondary General Education and other curricular documents, broader reflections on the purpose of education and the postmodern educational paradigm. Based on this analysis, more specific educational objectives for teaching the definition of religion in secondary schools are formulated by defining three didactic imperatives: problematization, plurality, and resonance. The final part of the thesis proposes an approach to teaching the definition of religion in secondary schools which draws on the perspectives discussed in the preceding chapters, pedagogical constructivism, critical pedagogy, and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV