Venkovní výuka přírodopisu na 2. stupni základních škol
Outdoor Teaching of Biology at Lower Secondary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196469/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196469Identifikátory
SIS: 276850
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
venkovní výuka, výuky ve venkovním prostředí, přírodopis, výukové metody, výuková lekceKlíčová slova (anglicky)
Outdoor education, outdoor education, natural history, teaching methods, teaching lessonTato diplomová práce se věnuje problematice venkovní výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol. Nejprve je vymezena historie a současnost venkovní výuky, kde je věnována pozornost historii a definování pojmu venkovní výuka, formám a metodám venkovní výuky, stejně tak i přínosům a bariérám při realizaci venkovní výuky. Rovněž je zde popsána venkovní výuka v kontextu kurikulárních dokumentů a ŠVP vybraných ZŠ. Pro praktickou část práce je zvolen sběr a analýza dat prostřednictvím strukturovaného anonymního dotazníku. Součástí je i podzimní výuková lekce pro 2. stupeň ZŠ, kdy se po její realizaci ukázalo, že aktivita byla dobře přizpůsobena věku žáků i časové dotaci, ale jako problematické se jevilo pro žáky určování dřevin výhradně podle atlasu a nízké venkovní teploty. Výsledky ukázaly, že více než polovina respondentů venkovní výuku do svého vyučování zařazuje minimálně jednou za čtvrtletí. Dále že venkovní výuka představuje pro dotázané učitele nezbytnou součást výuky, lépe se díky ní propojuje učivo se skutečnými přírodními objekty a zpestřuje se tak i výuka přírodopisu, stejně tak se i rozvíjí pozorovací dovednosti. Nejčastější motivace respondentů spočívala v atraktivnějším způsobu výuky, zvýšení zájmu o přírodu u žáků, společné zážitky a rozšíření aktuálního učiva. Respondenti považovali...
This thesis deals with the problem of outdoor science teaching at the 2nd level of primary schools. Firstly, the history and present of outdoor education is defined, where the history and definition of the term outdoor education, forms and methods of outdoor education, as well as the benefits and barriers to the implementation of outdoor education are discussed. It also describes outdoor education in the context of curriculum documents and curriculum frameworks of selected primary schools. For the practical part of the thesis, data collection and analysis through a structured anonymous questionnaire is chosen. It also includes an autumn lesson for primary school grade 2, where after its implementation it turned out that the activity was well adapted to the age of the pupils and the time allocation, but identifying tree species exclusively from the atlas and the low outdoor temperature seemed to be problematic for the pupils. The results showed that more than half of the respondents included outdoor learning in their lessons at least once a quarter. Furthermore, the responding teachers found outdoor learning to be an essential part of their teaching, better connecting the curriculum to real natural objects and thus enriching science learning as well as developing observation skills. The most...