Pojetí připravenosti dětí na školu z pohledu učitelů mateřských škol a učitelů prvních tříd základních škol
The concept of children's readiness for school from the point of view of kindergarten teachers and teachers of the first grades of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196544Identifikátory
SIS: 257573
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
mateřská škola, základní škola, školní zralost, školní připravenost, učitelé, dětiKlíčová slova (anglicky)
kindergarten, primary school, school maturity, school readiness, teachers, childrenCílem této diplomové práce bylo zjistit, jak vnímají připravenost dětí na školu učitelé mateřských škol a prvních tříd základních škol a identifikovat klíčové oblasti připravenosti a nedostatků. Dalším cílem bylo analyzovat vnímání připravenosti a nepřipravenosti vybraných dětí při přechodu z mateřské školy na základní školu. Tato diplomová práce se zabývá problematikou přechodu dítěte z předškolního vzdělávání do první třídy základní školy. V teoretické části je kladen důraz na školní zralost a připravenost dětí na školu, přičemž jsou zohledněny názory psychologů a pedagogů na tuto problematiku, legislativní podklady pro povinnou školní docházku, a to jak v posledním roce mateřské školy, tak i pro vstup do první třídy základní školy. Dále je zde popsána pedagogická diagnostika v mateřské škole, role učitele a význam pedagogicko-psychologického poradenství pro individualizaci pedagogické práce. Empirická část práce se zaměřuje na výzkum zaměřený na přechod dětí z mateřské školy na základní školu. Byly využity metody dotazníkového šetření a rozhovorů mezi učitelkami mateřských a základních škol. Výzkum analyzuje pohledy učitelek na připravenost dětí na školu, kompetence dětí a očekávané změny v povinnostech dětí po nástupu do první třídy. Výsledky výzkumu jsou shrnuty a diskutovány ve vztahu k...
The aim of this thesis was to investigate the perceptions of kindergarten and first grade primary school teachers of children's school readiness and to identify key areas of readiness and gaps. Another aim was to analyse the perceptions of readiness and unreadiness of selected children in the transition from kindergarten to primary school. This thesis addresses the issue of a child's transition from preschool to first grade of primary school. In the theoretical part, emphasis is placed on the school maturity and readiness of children for school, taking into account the opinions of psychologists and educators on this issue, the legislative basis for compulsory schooling, both in the last year of kindergarten and for entering the first grade of primary school. It also describes pedagogical diagnostics in kindergarten, the role of the teacher and the importance of pedagogical-psychological counselling for the individualisation of pedagogical work. The empirical part of the thesis focuses on research on the transition of children from kindergarten to primary school. Methods of questionnaire survey and interviews between kindergarten and primary school teachers were used. The research analyses the teachers' perspectives on children's readiness for school, children's competences and expected changes in...